Beyond the Appraisal Framework: Evaluation of Can and May in Introductions and Conclusions to Computing Research Articles
Fecha
2012Resumen
This paper attempts to analyse the presence of the modal auxiliaries can and may as markers of authorial evaluation in a corpus of introductions and conclusions to computing research articles. Bearing in mind the semantic familiarity of these two modals, we start from Martin and White’s Appraisal framework, whose focus is on the interpersonal in language, the subjective presence of authors in their texts, and the stances they take both towards those texts and their readers. In particular, we extend Martin and White’s notions on epistemic modality and evidentiality, which they interpret from a co-textual and contextual point of view, and use Alonso-Almeida’s views on epistemicity as a pragmatic eff ect of evidential
strategies. An important conclusion points at functional variation of epistemic and evidential readings in these two sections of research articles, with a predominant occurrence of epistemic attributions in introductions and evidential interpretations in conclusions. This result is in consonance with the type of genre selected and its authors’ aims. Este trabajo pretende analizar la presencia de los auxiliares modales can y may como indicadores
de evaluación en un corpus de introducciones y conclusiones de artículos de investigación
sobre ingeniería informática. Teniendo en cuenta el parecido semántico entre estos
dos modales, tomamos como primera referencia el modelo evaluativo de Martin y White,
cuyo trabajo se centra en la función interpersonal del lenguaje, la presencia del autor en su
obra, y su posicionamiento con respecto a esta y sus lectores. Extendemos a continuación
sus nociones sobre modalidad epistémica y evidencialidad, que interpretan desde una
perspectiva cotextual y contextual, y utilizamos para ello las ideas de Alonso-Almeida (en
prensa) sobre epistemicidad como efecto pragmático de las estrategias evidenciales. Una
conclusión importante refl eja la variación funcional de lecturas epistémicas y evidenciales
en las dos secciones de los artículos de investigación, predominando las primeras en las
introducciones y las segundas en las conclusiones. Este resultado concuerda con el tipo de
género y el propósito de los autores.