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Raymond Federman's To whom it may concern: Reading metafiction ecocritically
dc.contributor.author | Oppermann, Serpil | |
dc.date.accessioned | 2019-01-21T10:03:55Z | |
dc.date.available | 2019-01-21T10:03:55Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 0211-5913 | |
dc.identifier.issn | e-2530-8335 | |
dc.identifier.uri | http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/12312 | |
dc.description.abstract | This article aims to bring metafiction into dialogue with ecocriticism in order to enable a fruitful cross-fertilization between postmodern and ecological perceptions of reality. It explores ecocritical encounters with metafiction by primarily focusing on Raymond Federman’s novel, To Whom It May Concern (1990). The article presents what may seem controversial at first glance, an ecocritical reading of this characteristic example of metafiction. Although the novel is marked by linguistic playfulness, to seek environmentality in it would not exactly run counter to Federman’s postmodern conceptions of reality, identity, history, and nature as discursive constructs. The essential point I make in the article is that the landscape as a textual construct here is not a senseless abstraction. On the contrary, by blending with history it evokes a powerful place-bonding to constitute meaningful identities, and stands out as the only hope for meaning in life. | es_ES |
dc.description.abstract | Este artículo pretende establecer un diálogo entre la metaficción y la ecocrítica con el objeto de hacer posible una fructífera crosfertilización entre las percepciones posmodernas y ecocríticas de la realidad. Se explora el encuentro entre la ecocrítica y la metaficción centrándose principalmente en To Whom It May Concern (1990), de Raymond Federman. Este ensayo presenta algo que a primera vista puede resultar controvertido, una lectura ecocrítica de un ejemplo característico de la metaficción, como lo es dicha novela. Aunque marcada por el juego lingüístico, la obra intentar encontrar referencias a lo medioambiental, aunque en ella esto no va precisamente contra las concepciones posmodernas de Federman sobre la realidad, la identidad, la historia y la naturaleza como constructos discursivos. El argumento principal que se ofrece es que el paisaje como constructo textual no es en ella una abstracción carente de sentido. Más bien al contrario, al fundirse éste con la historia permite evocar un poderoso vínculo con el lugar, para así constituir identidades significadoras, y destacar como la única esperanza de encontrar un sentido de la vida. | es |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | es_ES |
dc.publisher | Universidad de La Laguna. Servicio de Publicaciones | es_ES |
dc.relation.ispartofseries | Revista Canaria de Estudios Ingleses Año 2012, n. 64 pg. 95-110; | |
dc.rights | Licencia Creative Commons (Reconocimiento-No comercial-Sin obras derivadas 4.0 internacional) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es_ES | |
dc.subject | Raymond Federman | es_ES |
dc.subject | metaficción | es_ES |
dc.subject | postmodernismo | es_ES |
dc.subject | ecocrítica | es_ES |
dc.subject | conciencia del lugar | es_ES |
dc.subject | apego al lugar | es_ES |
dc.title | Raymond Federman's To whom it may concern: Reading metafiction ecocritically | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article |