Mostrar el registro sencillo del ítem
The human face of global warming: Warieties of eco-cosmopolitanism in climate change documentaries
dc.contributor.author | Weik von Mossner, Alexa | |
dc.date.accessioned | 2019-01-21T13:05:46Z | |
dc.date.available | 2019-01-21T13:05:46Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 0211-5913 | |
dc.identifier.issn | e- 2530-8335 | |
dc.identifier.uri | http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/12323 | |
dc.description.abstract | Paul Lindsay’s Before the Flood (2004), Briar March’s There Once Was an Island: Te Henua e Nnoho (2010), and Michael Nash’s Climate Refugees (2010) all focus on the consequences of climate change for the common people in different parts of the world. This article investigates the ways in which the three documentaries promote ecologically conscious forms of cosmopolitanism and how they unveil what Ramachandra Guha and Juan Martínez-Alier have called “the environmentalism of the poor.” Lindsay, March, and Nash approach their topic in different ways and make use of different filmic techniques to raise awareness, concern, and sympathetic solidarity. Foregrounding local perceptions of nature and global interdependencies, their documentaries give viewers an emotionally charged glimpse into the human drama of climate change in order to then remind them of their own role and responsibility in it | es_ES |
dc.description.abstract | Tanto Before the Flood, escrita por Paul Lindsay en 2004, como There Once Was an Island: Te Henua e Nnoho, de Briar March (2010), y Climate Refugees, de Michael Nash (2010), se concentran en las consecuencias que tiene el cambio climático en la vida de la gente común de diversas partes del mundo. Este ensayo investiga de qué forma estos tres documentales promueven formas cosmopolitas de concienciación ecológica y también cómo desvelan lo que Ramachandra Guha y Juan Martínez-Alier han denominado “el ambientalismo de los pobres.” Lindsay, March y Nash tratan estos temas de diferente manera, utilizando para ello técnicas fílmicas diversas para conseguir despertar conciencias y así lograr la solidaridad de la compasión. Captando muy bien las percepciones locales de la naturaleza así como la interdependencia global existente, sus reportajes hacen que los que los visionen tengan una primera pincelada emocional del drama humano que el cambio climático conlleva, para luego recordarles el papel y la responsabilidad que tienen en él | es |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | es_ES |
dc.publisher | Universidad de La Laguna. Servicio de Publicaciones | es_ES |
dc.relation.ispartofseries | Revista Canaria de Estudios Ingleses Año 2012, n. 64 pg. 145-159; | |
dc.rights | Licencia Creative Commons (Reconocimiento-No comercial-Sin obras derivadas 4.0 internacional) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es_ES | |
dc.subject | cambio climático | es_ES |
dc.subject | reportajes documentales | es_ES |
dc.subject | eco-cosmopolitismo | es_ES |
dc.subject | emoción | es_ES |
dc.subject | There Once Was an Island | es_ES |
dc.subject | Before the Flood | es_ES |
dc.subject | Climate Refugees | es_ES |
dc.title | The human face of global warming: Warieties of eco-cosmopolitanism in climate change documentaries | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article |