• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Observaciones sobre el léxico de la educación en Heródoto y Tucidídes

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • Fortunatae Año 2019 (1), número 29
Complete registry
Show full item record
Author
López Férez, Juan Antonio
Date
2019
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/12678
Abstract
El léxico de la educación entendido en sentido amplio, es decir, como la acción y resultado de transmitir o recibir algún conocimiento con voluntad de hacerlo, fue especializándose dentro de la literatura griega a lo largo de los siglos. Es un campo oportuno para obtener información sobre numerosas circunstancias sociales, políticas, económicas, familiares, culturales, etc. En los planos literario, léxico y semántico es posible seguir la evolución de algunos de los principales conceptos correspondientes al campo léxico de la educación (sustantivos, adjetivos, verbos) desde el propio Homero (siglo VIII a. C.), es decir, desde el comienzo de la literatura europea. Posteriormente, en la poesía arcaica puede rastrearse el desarrollo de los términosmás destacados concernientes a la educación, todavía en un estadio preliminar. En cambio, en el siglo V a. C., gracias a la evolución de las condiciones sociales, económicas y políticas, los textos literarios nos ofrecen abundante información sobre diversos aspectos de la educación. El presente estudio no pretende recoger todo el léxico usado por Heródoto y Tucídides que roce de algún modo el campo de la educación, sino que se concentra en varias familias léxicas relevantes. El trabajo abarca cuatro partes: 1. διδάσκω y su familia léxica; 2. παιδαγωγός y su campo léxico; 3. παιδεία-παιδεύω y su familia léxica; 4. μανθάνω y su campo léxico. Con ayuda del TLG hemos revisado las obras de los dos historiadores, examinando todos los pasajes, viendo los contextos en que tales términos aparecen así como la relación u oposición respecto a otros vocablos relacionados con la educación, en sentido amplio.
 
The vocabulary of education understood in a broad sense, that is, as the action and result of transmitting or receiving some knowledge with the will to do so, was specialized in Greek literature throughout the centuries. It is a timely field to obtain information on numerous social, political, economic, family, cultural, etc. circumstances. In the literary, lexical and semantic planes it is possible to follow the evolution of some of the main concepts corresponding to the lexical field of education (nouns, adjectives, verbs) from Homer himself (VIII century BC), that is, from the beginning of European literature. Later, in archaic poetry the development of the most outstanding terms concerning education can be traced, still in a preliminary stage. In contrast, in the fifth century BC, thanks to the evolution of social, economic and political conditions, literary texts offer us abundant information on various aspects of education. The present study does not intend to collect all the vocabulary used by Herodotus and Thucydides that rubs in some way the field of education, but concentrates in several relevant lexical families. The work covers four parts: 1. διδάσκω and its lexical family; 2. παιδαγωγός and its lexical field; 3. παιδεία-παιδεύω and its lexical family; 4. μανθάνω and its lexical field. With the help of the TLG we have reviewed the works of the two historians, examining all the passages, seeing the contexts in which those terms appear as well as the relation or opposition with respect to other words related to education, in a broad sense.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00