¿Por qué conceptos? ¿Por qué aprendizaje significtivo? ¿Por qué actividades colaborativas? ¿Por qué mapas conceptuales?
Author
Moreira, Marco AntonioDate
2010Abstract
En este trabajo se destaca inicialmente el papel central de los conceptos en la comprensión
humana y en el desarrollo cognitivo. A continuación, se argumenta que las situaciones de
enseñanza deben facilitar el aprendizaje significativo de los conceptos y que las actividades
colaborativas son importantes para eso. Finalmente, se dan ejemplos de mapas de conceptos
y se propone el mapa conceptual como estrategia para promover la conceptualización en
la perspectiva de la teoría del aprendizaje significativo. This paper analyzes the characteristics of citizenship education at school. Firstly I refer the
social, psychological, educational and institutional contributions for its development. Then
I stress the important influence of the social context of the climate center. Inside the classroom
I propose techniques for teamwork, peer tutoring and analysis of experience. I stress
the importance of collaboration between parents and teachers and volunteer activities. I
believe that the evaluation should be especially formative and plural in their data collection
techniques and in their evaluation criteria, to be participatory and be used to make decisions
for improvement. I consider necessary teacher training both initial and permanet,
particularly through support for their work in the center.