‘Thank you for Creating this World for all of us’: Globality and the Reception of Margaret Atwood’s The Handmaid’s Tale after its Television Adaptation
Autor
Somacarrera-Íñigo, PilarFecha
2019Resumen
Este artículo examina la recepción de la novela The Handmaid’s Tale (1985) de Margaret
Atwood tras su adaptación en 2017 a una serie de televisión producida por Hulu que ha
obtenido numerosos premios. La recepción de la serie se lleva a cabo a través de una selección
de artículos en inglés publicados en línea (online) que se analizan bajo la perspectiva
de las teorías de Manfred B. Steger sobre la globalidad. La adaptación televisiva de The
Handmaid’s Tale ha tenido un enorme impacto global debido a su diseminación a través de
las redes sociales y de las noticias publicadas en internet, y también gracias a la concurrencia
de ciertos procesos sociales. Los artículos periodísticos que he analizado se polarizan entre los
que argumentan que The Handmaid’s Tale refleja la América de Trump y los que rechazan
esta opinión. Mi tesis es que en las dos categorías los articulistas están apropiándose de un
producto cultural con intenciones ideológicas o políticas. This article explores the reception of Margaret Atwood’s novel The Handmaid’s Tale
(1985) after its adaptation into an award-winning television series produced by Hulu in
2017. The reception of the show is studied through a selection of English language articles
published online, which are analysed in the light of Manfred B. Steger’s theories on globality.
The television adaptation of The Handmaid’s Tale has had a global impact thanks to its
dissemination through the social media and internet news outlets and because of the random
concurrence of certain social processes. The news items I analysed polarize themselves into
those who argue that The Handmaid’s Tale series holds up a mirror to Trump’s America and
those who reject this belief. In both categories, the commentators are co-opting a cultural
product for ideological or political purposes.