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Los cuentos de Canterbury: risa, sexo y sátira social en la Edad Media
dc.contributor.author | Gómez Lara, Manuel José | |
dc.date.accessioned | 2019-05-13T12:26:22Z | |
dc.date.available | 2019-05-13T12:26:22Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.issn | 1135-125X | |
dc.identifier.issn | e-2530-8378 | |
dc.identifier.uri | http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/13990 | |
dc.description.abstract | Due to its fragmentary nature The Canterbury Tales are in many ways an editorial construction that started in the 15th century and still continues; besides some of the tales have provided the basic material for our contemporary view of medieval sexuality. In spite of its present day prominence in the critical reception of the text, sexuality in the tales seems to lose relevance at a closer look, as its presence seems to be congenial on the consecution of social satire. This paper argues that sex walks hand in hand with laughter as a means to achieve this didactic purpose; and it explores how sex and love help to establish a series of thematic lines around the joys and woes of marriage life. This motif allows a dialogic relationship between traditional views of genre and social relations and less conventional attitudes that seem to promote mutuality between the spouses. | en |
dc.description.abstract | Los Cuentos de Canterbury son un texto episódico y fragmentado como pocos, de ahí la pertinencia de preguntarse por la presencia de un tema —el sexo— que no sólo aparece en el argumento de ciertos cuentos individuales sino, sobre todo, como parte de la estructura metanarrativa —la competición entre narradores— que articula la sátira social de los estados. La conexión sexo y risa es fundamental a la hora de poder delimitar el propósito didáctico del autor, que explora así toda una serie de variantes temáticas sobre las penas y alegrías de la vida matrimonial. Este motivo permite una relación dialógica entre posiciones tradicionales en torno a las relaciones sociales, especialmente las de género, y otras menos convencionales en las que parece promoverse la relación de mutualidad en la pareja. | es_ES |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | es | es_ES |
dc.publisher | Universidad de La Laguna. Servicio de Publicaciones | es_ES |
dc.relation.ispartofseries | Cuadernos del CEMYR, Año 2008, n.16, pp.117-144; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International | * |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es | * |
dc.subject | Chaucer | es_ES |
dc.subject | sexo | es_ES |
dc.subject | matrimonio | es_ES |
dc.subject | amor | es_ES |
dc.subject | risa | es_ES |
dc.subject | narrativa medieval | es_ES |
dc.subject | componentes carnavalescos | es_ES |
dc.subject | exhibicionismo | es_ES |
dc.subject | zona de contacto | es_ES |
dc.title | Los cuentos de Canterbury: risa, sexo y sátira social en la Edad Media | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article |