More than a woman: early memoirs of british actresses
Author
Nussbaum, FelicityDate
2009Abstract
Las primeras décadas del siglo XVIII fueron testigos del auge de la novela, que frecuentemente tenía como tema la defensa de la castidad de la mujer. En contraste, las primeras biografías de las actrices de la restauración y del siglo XVIII no fueron simplemente advertencias morales que castigaban a las actrices por un comportamiento disoluto, sino que en su lugar ofrecían entretenidas descripciones de aventuras de mujeres que se las arreglaban para alinear alguna semblanza de “virtud” con costumbres sexuales transgresoras y orígenes familiares humildes. Me centraré en la vida de tres célebres actrices: Nell Gwyn, Lavinia Fenton y Anne Oldfield para mostrar cómo una generación de actrices inglesas ha sido conmemorada, y cómo su virtud —o falta de ella— se podía mantener notablemente diferenciada de sus historias sexuales. The early decades of the eighteenth century witnessed the rise of fiction that frequently
took women’s defence of chastity as its subject. In contrast, the first biographies of Restoration and eighteenth-century actresses were not simply moral warnings that chastised women
players for loose behavior, but instead offered entertaining accounts of female adventurers
who managed to align some semblance of “virtue” with transgressive sexual mores and
lowly family origins. I focus on the lives of three celebrated actresses, Nell Gwyn, Lavinia
Fenton, and Anne Oldfield to show how a generation of English actresses was memorialized, and how their virtue —or lack of it— could be kept remarkably distinct from their
sexual histories.