Un estudio de revisión teórica sobre la psicomotricidad
Fecha
2019Resumen
The present work aims to address in a generalized way a topic on which there is
still much to investigate: psychomotricity in its broadest version and more specifically
Relational Psychomotricity that covers a field focused on relationships or the absence of
them.
Psychomotricity as a motor or psychomotor aspect plays a fundamental role in the
correct development of children, especially in children with NEAE (Specific Needs of
Educational Support), which is why it is considered a necessary and effective tool in the
life of these children. But also, the Relational Psychomotricity has its origin with the Link
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or Attachment Disorder, when it comes to responding to those needs that these children
have.
During the development of this Final Degree Project not only have been able to
address the concepts of Psychomotricity and Relational Psychomotricity, but it has also
been possible to conduct a full search on what is known about them and how it affects
children with NEAE , among which the Asperger Syndrome, Down Syndrome, Link
Disorder and Autistic Spectrum Disorder stand out. El presente trabajo pretende abordar de manera generalizada un tópico sobre el
que aún queda mucho por investigar: la Psicomotricidad en su versión más amplia y más
concretamente la Psicomotricidad Relacional que abarca un terreno enfocado hacia las
relaciones o hacia la ausencia de ellas.
La Psicomotricidad como aspecto motriz o psicomotor juega un papel
fundamental en el correcto desarrollo de los/as niños/as, especialmente en niños/as con
NEAE (Necesidades Específicas de Apoyo Educativo), por lo que se considera una
herramienta necesaria y eficaz en la vida de estos niños/as. Pero también, la
Psicomotricidad Relacional tiene su origen con el Trastorno del Vínculo o del Apego, a
la hora de dar respuesta a aquellas necesidades que poseen estos/as niños/as.
Durante el desarrollo de este Trabajo Final de Grado no solo se han podido abordar
los conceptos de Psicomotricidad y Psicomotricidad Relacional, sino que además ha sido
posible realizar una búsqueda completa sobre lo que se conoce de ellas y cómo afecta en
los/las niños con NEAE, entre los que destaca el Síndrome de Asperger, el Síndrome de
Down, el Trastorno del Vínculo y el Trastorno del Espectro Autista.