Incidence of variables in the Transfer of Tacit Knowledge of Marketing in the hotel sector of Playa del Carmen city, Mexico
Fecha
2017Resumen
Esta investigación permitió validar un modelo de influencia de la intención de aprendizaje de marketing,
motivación personal y capacidad de absorción de conocimiento de marketing en la adquisición de conocimiento
tácito de marketing y esto a su vez en la transferencia de conocimiento tácito de marketing entre los empleados
de pequeñas y medianas empresas hoteleras en la ciudad de Playa del Carmen, Quintana Roo, México. A través
de una investigación cuantitativa y transversal, se integraron 229 empleados del sector hotelero. Los resultados
mostraron que la motivación personal y la intención de aprender marketing intervienen positivamente en la
adquisición de conocimiento tácito de marketing y, con influencia de la capacidad de absorción del conocimiento
de marketing, impactan directamente la transferencia de conocimiento tácito de marketing. This research provided the validation of a model of the influence of marketing learning intention,
personal motivation and absorptive capacity of marketing knowledge on the acquisition of tacit marketing
knowledge and this in turn on the transfer of tacit knowledge of marketing between the employees of small
and medium size hotels in the city of Playa del Carmen, Quintana Roo, in Mexico. Through a quantitative
and transversal investigation, 229 employees of the hotel sector were integrated. The results showed that
personal motivation and the intention to learn marketing positively intervene in the acquisition of tacit
knowledge of marketing and, influenced by the capacity of absorption of marketing knowledge, directly affect
the transfer of tacit knowledge of marketing.