Reframing Notions of Competence in Scholarly Writing: from Individual to Networked Activity
Date
2006Abstract
In this paper we re-examine the emphasis on individual expertise, through the exploration
of two case studies of scholarly academic writing production in two contexts —Spain and
Hungary. We argue that the dominant emphasis in ELT1 on competence as individual
knowledge or expertise may be misguided in a number of ways; it does not reflect the real
life text production practices of scholars; and it underplays the importance of the opportunities
and resources afforded by the material conditions under which scholars work. We call
for a shift in emphasis away from the individual producer, towards the relations between
the individual, his/her network, and the resources that can be mobilised for text production.
Individual knowledge of, or “competence” in, English thus becomes one element of
many which lead to the successful production of English-medium academic texts. We end
by briefly discussing some implications for teaching. En este artículo reexaminamos este énfasis en la técnica individual a través del estudio de
dos casos sobre la producción de escritos académicos en España y en Hungría. Proponemos
que el énfasis dominante en ELT sobre la competencia como conocimiento o técnica individual
puede ser erróneo por no reflejar las prácticas cotidianas de los académicos en la
producción de textos y por disminuir la importancia de las oportunidades y recursos de las
condiciones materiales bajo las cuales trabajan. Defendemos un cambio de énfasis que se
aleje del productor individual y se acerque a las relaciones entre los individuos, sus redes y
los recursos que se puedan movilizar para la producción de textos. El conocimiento o la
competencia individual en inglés, por lo tanto, se entiende como un elemento más entre
otros muchos que llevan a la producción con éxito de textos académicos en inglés. Finalizamos
el artículo sugiriendo, brevemente, algunas implicaciones para la enseñanza del inglés.