Black Experiment: The Coltrane Exception
Author
Lynn Nielsen, AldonDate
2006Abstract
While anthologies of African American poetry published in the late 1960s and early 1970s
cast a wide net in their selection, including many of the most innovative black poets of the
era, recent anthologies have tended to omit more experimental poets, seriously distorting
the historical record of recent literature. Two recent anthologies illustrate this phenomenon
and provide an opportunity to examine the resistance to innovative poetry among contem-
porary anthologists. Using an analogy to the public reception of the music of John Coltrane,
this essay analyzes the ideological biases that account for these omissions. Mientras que las antologías de poesía afroamericana publicadas a finales de los años sesenta
y principios de los setenta del siglo XX incluyeron una amplia selección de modos poéticos,
entre ellos los más innovadores de la época, las últimas antologías publicadas tienden a
omitir a los poetas más experimentales, distorsionando gravemente el testimonio histórico
de la literatura contemporánea. Dos antologías recientes ilustran este fenómeno y suponen
una oportunidad para examinar la resistencia a la poesía innovadora entre los editores actuales. Utilizando la analogía con la recepción pública de la música de John Coltrane, este
ensayo analiza los prejuicios ideológicos que explican estas omisiones.