La docencia de primaria en la legislación educativa
Date
2006Abstract
Este artículo estudia la docencia en el marco legal establecido por la LOGSE y la LOPEGCE.
Analizamos los condicionantes directos e indirectos que circunscriben y definen las tareas y
funciones del profesorado de Primaria en Canarias. Los primeros definen explícitamente
las funciones del profesorado y los segundos perfilan las dimensiones y elementos sustantivos
de la educación y las instituciones educativas en las que trabajan los maestros. Para
realizar este trabajo se han analizado las leyes orgánicas referidas y distintos documentos
normativos de distinto rango tanto del Estado como de la Comunidad Autónoma Canaria. This article studies how primary education
teaching appears in the legal framework provided by the 1990 Educational Act (known
as LOGSE) and the 1995 Educational Act (known as LOPEG). We analyse the determining
factors that limit and define primary education teachers’ tasks and functions in the
Canary Islands. We distinguish between direct and indirect determining factors. The first
ones explain teaching functions and the second ones shape the dimensions and substantive
elements of education and the schools’ structure and functioning, i.e.: the contexts where
teachers work. The two mentioned Educational Acts and other legal documents of different
kind approved by the Spanish Government and the Canary Island Regional Government
have been analized.