Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorWallhead Salway, Celia Margaret
dc.date.accessioned2020-03-17T14:15:49Z
dc.date.available2020-03-17T14:15:49Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.issn2530-8335
dc.identifier.urihttp://riull.ull.es/xmlui/handle/915/18886
dc.description.abstractIn his four novels —Einstein’s Dreams (1993), Good Benito (1995), The Diagnosis (2000) and Reunion (2003)— Alan Lightman creates an interplay between the two interests which come into contact and conflict in his own life: on the one hand, science, and on the other, humanistic and literary concerns. In his fiction, he portrays scientists like his version of Albert Einstein and the fictional Bennett, or Benito, who have to reconcile the vagaries of human life with the certainties of mathematics and physics. Lightman shows how big ideas in science come as much from imaginative life as from calculations. This slant on the issue may come in part from Lightman’s interest in the magic realist writers. Also, the reason/ emotion paradigm is developed through a subtle feminist subplot as Lightman attempts to show the different facets involved in the discussion. In the mind/body discussion, the body is the site of the struggle against symptoms of the impact of the modern world. Here, Lightman works in a Kafkaesque play on the theme of the individual versus society, along with an ecological message involving the need for balance and variety.es_ES
dc.description.abstractEn sus cuatro novelas —Einstein’s Dreams (1993), Good Benito (1995), The Diagnosis (2000) y Reunion (2003)— Alan Lightman crea un juego entre los dos focos de interés que están en contacto —e incluso entran en conflicto— en su propia vida, que son, por un lado, la ciencia, y por otro, las preocupaciones humanísticas y literarias. En su ficción, crea prota- gonistas que son científicos, como, por ejemplo, su versión de Albert Einstein, o Benito, un personaje de ficción, que tienen que reconciliar las incertidumbres de la vida humana con las certezas de las matemáticas y la física. Lightman demuestra que las grandes ideas cientí- ficas surgen tanto de las matemáticas como de la imaginación. También, como autor com- prometido, incluye en sus obras discusiones de género y de ecología, dentro del marco de la ciencia y la vida humana.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherUniversidad de La Laguna. Servicio de Publicacioneses_ES
dc.relation.ispartofseriesRevista Canaria de Estudios Ingleses Año 2005, n. 50, pp.181-200;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleThe Human Side of Science in the Novels of Alan Lightmanen_EN
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.subject.keywordAlbert Einsteines_ES
dc.subject.keywordsueñoses_ES
dc.subject.keywordrazón/imaginaciónes_ES
dc.subject.keywordmente/cuerpoes_ES
dc.subject.keywordfeminismoes_ES
dc.subject.keywordecologíaes_ES
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


Ficheros en el ítem

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional