Playing Science
Autor
Vanden Heuvel, MikeFecha
2005Resumen
In the past twenty years there has been an explosion of theatre work in English depicting
scientific ideas, the culture of science, and even the embodiment of scientific principles
through the technologies of the actor’s body, visual imagery, and virtual technology. My
paper will present a brief overview of the phenomenon, touching on specific plays and
productions, as well as providing taxonomies for understanding their thematizations and
modes for addressing science as a subject. The overview will encompass “physical theatre”
(Second Stage’s recent Notebooks of Leonardo da Vinci, Tina Landau’s Space), “image thea-
tre” (Glass’s & Wilson’s Einstein on the Beach, Laurie Anderson’s The Speed of Darkness), and
“conventional theatre” (Carl Djerassi’s Oxygen, Michael Frayn’s Copenhagen, the plays of
Tom Stoppard, among others). En los últimos veinte años ha habido una explosión de obra dramática en inglés que muestran ideas científicas, la cultura de la ciencia, e incluso la personificación de principios
científicos a través de las tecnologías del cuerpo del actor, imaginería visual y tecnología
virtual. Mi ensayo hará un breve repaso del fenómeno, aludiendo a producciones y obras
concretas, y ofreciendo una taxonomía para entender su temática y formas en las que la
ciencia se convierte en la materia misma de la obra. La revisión comprenderá el “teatro
físico” (la reciente Notebooks of Leonardo da Vinci, de Second Stage; Space de Tina Landau),
el “teatro de la imagen” (Einstein on the Beach, de Glass y Wilson; The Speed of Darkness, de
Laurie Anderson), y el “teatro convencional” (Oxygen, de Carl Djerassi; Copenhagen, de
Michael Frayn, y las obras de Tom Stoppard, entre otras.