Iconographic Rendering of the Notion of Purification in two Elements Included in the Vignettes of Chapters 17 and 125 of the Book of the Dead
Fecha
2017Resumen
The paper seeks to analyse the components of the group placed on the ceiling of the Hall of Judgment as well as the formal and essential relationship of this group with the scene of the Herakleopolitan lakes in BD 17. This analysis will be the basis for suggesting how some ancient Egyptian iconographic representations were subjected to a process of iconographic convergence.
A similar image, adapted to the specificities of each context (negative confession and judgment after death; bathing in local ponds), was used to convey the same purpose: the rebirth of the deceased and his/her transformation into a divine being. El presente trabajo busca analizar los componentes de un grupo ubicado en el techo de la sala donde se celebra el juicio final y la relación de forma y contenido entre este grupo y la escena de los lagos heracleopolitanos incluida en LdSD 17. Este
análisis será la base para sugerir cómo las representaciones pictóricas de los antiguos egipcios experimentaron un proceso de convergencia iconográfica. En virtud de este proceso una imagen similar, adaptada a las especificidades de cada contexto (confesión negativa y juicio postmortem; baño en los estanques locales) se usó para transmitir la misma idea: el renacimiento del finado y su transformación en un ser divino.