The Importance of Teaching English Pronunciation in Spanish Schools
Author
Afonso Funke, ElenaDate
2021Abstract
The teaching of pronunciation is a fundamental and yet, in practice, often a
neglected aspect in English classrooms in Spain. An intelligible pronunciation is vital for
oral communication, both privately and professionally. Hence, it is an integral component
of language skills as it greatly affects the fluency of communication. Although oral
language skills are generally considered important, pronunciation is often overshadowed
by other aspects of the language in the classrooms thus, playing a secondary role in
language teaching. The teaching of pronunciation is influenced by several factors
including teachers and their need to follow a strict curriculum in which they have to focus
largely on the four main language skills (listening, speaking, reading and writing), not
having enough material available in textbooks to teach pronunciation and teachers feeling
that they do not have enough knowledge to teach pronunciation or the time needed to plan
it. The aim of this study is to examine the attention that is given to pronunciation in a real
educational context. To this end, I have analyzed the responses to a questionnaire
administered to an English teacher, the pronunciation exercises included in the textbook
used in class and the main pronunciation difficulties of a group of students. I have also
sought to design a series of activities that could help these students overcome the
perceived difficulties. As an ultimate goal, this study aims to highlight the importance of
pronunciation in Spanish schools by encouraging teachers to integrate pronunciation in
their classes through several meaningful activities with the objective to enhance students’
communicative competence. La enseñanza de la pronunciación es un aspecto fundamental, si bien, en la
práctica muchas veces es un aspecto ignorado en las clases de inglés en España. Una
pronunciación inteligible es vital para la comunicación oral, tanto en el ámbito privado
como profesional. Por tanto, es un componente integral de las habilidades lingüísticas, ya
que afecta en gran medida a la fluidez de la comunicación. Aunque las habilidades
comunicativas se consideran generalmente importantes, la pronunciación se ve con
frecuencia eclipsada por otros aspectos de la lengua en las clases, desempeñando así un
papel secundario en la enseñanza del idioma. La enseñanza de la pronunciación se ve
influida por varios factores, entre ellos, los profesores y su necesidad de seguir un
currículum estricto en el que han de centrarse principalmente en las cuatro destrezas
básicas (listening, speaking, reading and writing), el hecho de no disponer de material
suficiente en los libros de texto para enseñar la pronunciación y la sensación de los
profesores de no tener suficiente conocimiento para enseñarla o el tiempo necesario para
planificarla. El propósito de este trabajo es examinar la atención que se le otorga a la
pronunciación en un contexto educativo real. Para ello, he analizado las respuestas a un
cuestionario administrado a un profesor de inglés, los ejercicios de pronunciación
incluidos en el libro de texto utilizado en clase y las principales dificultades de
pronunciación de un grupo de estudiantes. También he tratado de diseñar una serie de
actividades que puedan ayudar a estos estudiantes a superar las dificultades percibidas.
Como objetivo final, este estudio pretende destacar la importancia de la pronunciación en
instituciones educativas españolas, animando al profesorado a integrar la pronunciación
en sus clases a través de varias actividades significativas con el fin de mejorar la
competencia comunicativa de los estudiantes.