Factors of community participation that explain the benefits of ecotourism
Date
2021Abstract
The sustainability of ecotourism initiatives represents a major challenge. The aim of this study
is to enhance our understanding of how community participation in ecotourism management can contribute
toward achieving more sustainable results by identifying key factors that make it possible to potentiate a
broader range of economic, social and environmental objectives. Based on the theory of collaborative planning
and the strategic focus of community tourism, our work adopted a mixed approach to compare and explain
the differences between two local cooperatives on the coast of the state of Nayarit, Mexico. The results reveal
statistically‐significant differences between the benefits obtained through ecotourism and identify the factors
that foment active community participation by local residents that, in turn, generates positive correlations with
those benefits. Findings were supported by qualitative interviews with external informants. Our conclusion is
that the level of benefits obtained can be reasonably explained by a set of six key factors. La sostenibilidad de las iniciativas ecoturísticas representa un importante desafío. El propósi‐
to de este artículo es ayudar a la comprensión de cómo la participación comunitaria en la gestión del
ecoturismo puede contribuir a alcanzar resultados más sostenibles en la actividad, identificando los fac‐
tores claves a través de los cuales se puede potenciar un mayor alcance de objetivos económicos, sociales
y ambientales. Con base en la teoría de la planeación colaborativa y el enfoque estratégico del turismo
comunitario, esta investigación emplea el enfoque mixto para comparar y explicar las diferencias entre
dos cooperativas locales de la costa del estado de Nayarit, México. Los resultados revelaron diferencias
estadísticamente significativas entre los beneficios obtenidos con ecoturismo, así como en los factores que
impulsan la participación comunitaria activa de los residentes locales, los que a su vez arrojaron cor‐
relaciones positivas con los beneficios. Tales hallazgos fueron reforzados con entrevistas cualitativas a
informantes externos, concluyendo que el nivel de beneficios logrados puede ser explicado razonablemente
por un conjunto de seis factores claves.