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Fictionalising the unspeakable: Guillermo del Toro’s Crimson Peak (2015) as a trauma narrative
dc.contributor.author | Pedro, Dina | |
dc.date.accessioned | 2021-07-19T12:38:56Z | |
dc.date.available | 2021-07-19T12:38:56Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.issn | e-2530-8548 | |
dc.identifier.uri | http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/24692 | |
dc.description.abstract | Neo-Victorian narratives of trauma display a temporal duplicity in addressing nineteenth- century traumas that still prevail at present, including natural catastrophes, wars, or more personal and insidious traumas, such as domestic violence and oppression, or child and sexual abuse. In this article, I argue that Guillermo del Toro’s neo-Victorian film Crimson Peak (2015) is constructed as a trauma narrative that exploits the trope of «the uncanny» (Freud 1919) and its main representations –i.e. the double, the return of the dead and repetition compulsion– to address the traumatic experience of gender violence and its impact on both Victorian and contemporary women. Furthermore, I contend that the film functions as a symbolical space where the audience can bear witness to and reflect on the multitemporal trauma of gender violence. That way, viewers can bear witness and develop empathy towards survivors of this traumatic experience. | en_EN |
dc.description.abstract | Las narrativas de trauma neovictorianas muestran una duplicidad temporal al abordar traumas del siglo xix que aún están presentes en la actualidad, incluyendo catástrofes naturales, guerras, o traumas más personales e insidiosos, como la violencia y la opresión de género, o el abuso infantil y sexual. En este artículo, defendemos que la película neovictoriana de Guillermo del Toro Crimson Peak (2015) está construida como una narrativa de trauma que explota el tropo de «lo siniestro» (Freud 1919) y sus principales representaciones –el doble, el regreso de los muertos y la repetición compulsiva– para tratar la experiencia traumática de la violencia de género y su impacto tanto en las mujeres victorianas como en las contemporáneas. Además, afirmamos que la película funciona como un espacio simbólico donde la audiencia puede ser testigo y reflexionar sobre el trauma multitemporal de la violencia de género. De esta manera, los espectadores pueden ser testigos y desarrollar empatía hacia supervivientes de esta experiencia traumática. | es |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | es_ES |
dc.publisher | Servicio de Publicaciones. Universidad de La Laguna | es_ES |
dc.relation.ispartofseries | Revista de Filología, Año 2021 Número 43, pp.213-232; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.title | Fictionalising the unspeakable: Guillermo del Toro’s Crimson Peak (2015) as a trauma narrative | en_EN |
dc.title.alternative | Ficcionalizar lo indecible: Crimson Peak (2015) de Guillermo del Toro como una narrativa de trauma | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.identifier.doi | 10.25145/j.refiull.2021.43.11 | |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |
dc.subject.keyword | neovictorianismo audiovisual | es_ES |
dc.subject.keyword | narrativas de trauma | es_ES |
dc.subject.keyword | lo siniestro | es_ES |
dc.subject.keyword | violencia de género | es_ES |
dc.subject.keyword | superación | es_ES |
dc.type.hasVersion | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |