An Era of Darkness: Satyajit Ray’s Anticolonial Project
Fecha
2021Resumen
Satyajit Ray’s films are enriched with ideological concerns and engage with the issues of
colonialism and the crisis of nationhood. His post 1970 films present an artist’s anguished
response to the betrayal of the Nehruvian dream and to the anachronism of his own cherished
values. It was also in this period that Ray turned to India’s colonial past and critiqued the
dynamics of power relations. This essay studies how Shatranj ke Khilari (The Chess Players,
1980) assesses the reasons for colonization of India and its culture by the Britishers and
how, in Ashani Sanket (Distant Thunder, 1973), he criticized the Raj, the mercenaries and
the complexities in Indian society where he denounces the Bengal Famine of former times. Las películas de Satyajit Ray muestran su perfil ideológico e interpelan a las temáticas del
colonialismo y la crisis de nacionalidad. Las películas que dirigió después de 1970 muestran
la respuesta ansiosa que suponía la traición a los valores de Nehru y el anacronismo de los
valores que Ray consideraba necesarios. En este período Ray también investigó el pasado
colonial de India y denunció la dinámica de las relaciones de poder que existieron. Este
ensayo estudia cómo Shatranj ke Khilari (Los jugadores de ajedrez, 1980) evalúa las razones
culturales por las que India fue colonizada por Reino Unido y, en Ashani Sanket (Trueno
distante, 1973), critica el Raj, los que cometieron crímenes despiadados y las complejidades
de la sociedad india de la época, arremetiendo especialmente contra las condiciones que
desencadenaros la Hambruna en Bengala.