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Snapshots of Indian Otherness in Aparna Sen’s Cinema
dc.contributor.author | Hand, Felicity | |
dc.date.accessioned | 2021-10-05T09:57:17Z | |
dc.date.available | 2021-10-05T09:57:17Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.issn | e-2530-8335 | |
dc.identifier.uri | http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/25528 | |
dc.description.abstract | Aparna Sen turned to film directing in 1980 after a highly successful career as an actor. Her debut film, 36 Chowringhee Lane (1981) highlights the loneliness of an elderly Anglo-Indian woman. One of her best-known films outside India is Mr & Mrs Iyer (2002), in which an upper caste Hindu woman saves the life of a Muslim stranger in an act of personal com- mitment with the Other. In 15 Park Avenue (2005), a film that focusses on schizophrenia, Sen shows how the female members of a family struggle to cope with mental illness. In this article I discuss how Sen explores different ways of being Indian in these three films and how she draws attention to values such as personal commitment and tenacity in the face of disability, ageing and communalism. | en_EN |
dc.description.abstract | Aparna Sen se inició en la dirección cinematográfica en 1980 tras una larga carrera como actriz llena de éxitos. Su primera película 36 Chowringhee Lane (1981) pone de relieve la soledad de una mujer angloindia entrada en años. Una de sus películas más conocidas en el extranjero es Mr & Mrs Iyer (2002) donde una mujer hindú de la casta alta le salva la vida a un forastero musulmán en lo que representa un claro acto de empatía con el Otro. En 15 Park Avenue (2005), una película que se centra en la esquizofrenia, Sen demuestra la lucha de las mujeres de una familia para hacer frente a esa enfermedad mental. En este artículo analizo los diferentes modos de ser indio/a que Sen explora en estas tres películas mediante valores como el compromiso personal y la tenacidad frente a la discapacidad, el proceso de envejecimiento y el sectarismo. | es |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | es_ES |
dc.publisher | Servicio de Publicaciones. Universidad de La Laguna | es_ES |
dc.relation.ispartofseries | Revista Canaria de Estudios Ingleses, 83, 2021, pp. 91-104; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.title | Snapshots of Indian Otherness in Aparna Sen’s Cinema | en_EN |
dc.title.alternative | Retratos de la alteridad india en el cine de Aparna Sen | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.identifier.doi | 10.25145/j.recaesin.2021.83.07 | |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |
dc.subject.keyword | Aparna Sen | es_ES |
dc.subject.keyword | alteridad | es_ES |
dc.subject.keyword | discapacidad | es_ES |
dc.subject.keyword | envejecimiento | es_ES |
dc.subject.keyword | soledad | es_ES |
dc.subject.keyword | compromiso | es_ES |
dc.subject.keyword | identidad india | es_ES |
dc.type.hasVersion | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
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Revista Canaria de Estudios Ingleses Año 2021, Número 83
Cultural Representations of India and Indian Diasporas on Screen / Representaciones culturales de India y sus diásporas en la pantalla