The right to leisure and the city: the experience of a social tourism project in Brazil
Date
2022Abstract
An extension project has provided tourist experiences for students/staff of Fluminense Federal
University who have some limitations. This article is the result of an investigation of how the tours influenced
the daily life of the people who participated. It is an exploratory qualitative study based on semi-structured
interviews with the tourists who visited some tourist spots. The relevance of the study is its demonstration
that access to touristic leisure can bring physical, psychic and emotional benefits, such as different perception
of places visited previously, change of habits, and possibility of experiencing contemplative moments to
escape from everyday problems. The results show that access to the different tourist attractions and cultural
facilities brought different contributions and perspectives. Subjects to the stress of the academic routine,
the practice of touristic leisure helps them to ameliorate emotional/physical exhaustion and the sense of
belonging, in relation to the university and the places visited. Un proyecto de extensión ha proporcionado experiencias turísticas para estudiantes/empleados
universitarios de la Universidad Federal Fluminense que tienen algunas limitaciones. Este artículo es el
resultado de una investigación sobre cómo los recorridos ofrecidos por el proyecto influyeron en la vida
cotidiana de las personas que participaron. Esta es una investigación cualitativa exploratoria, basada en
entrevistas semiestructuradas con turistas que visitaron algunos lugares turísticos. La relevancia del estu-
dio es demostrar que el acceso al ocio turístico puede traer beneficios físicos, psicológicos y emocionales, así
como diferentes percepciones de lugares visitados anteriormente, cambios en los hábitos y la posibilidad de
experimentar momentos contemplativos para escapar de los problemas cotidianos. Los resultados muestran
que el acceso a las diferentes atracciones turísticas e instalaciones culturales de los lugares visitados aportó
diferentes contribuciones y perspectivas para estas personas. Sujeto al estrés de la rutina académica, la
práctica del ocio turístico les ayuda a mejorar el agotamiento emocional / físico y el sentimiento de pertenen-
cia, en relación con la universidad y los espacios visitados.