Three significances of the notion heritage: a study of the dissonance between institutionalization, tourism image and social perceptions in rural areas
Fecha
2022Resumen
Este trabajo aborda los diferentes significados que actualmente tiene el patrimonio en la conser-
vación, la industria turística y la identidad local. A partir de un profundo análisis del marco conceptual se de-
termina que el patrimonio presenta tres significaciones diferenciadas: (i) la reconocida a nivel institucional
por las administraciones con competencias en la protección de bienes y espacios; (ii) la basada en la configu-
ración de la imagen turística del territorio; y (iii) la que se corresponde con el punto de vista de la comunidad
que lo posee. El objetivo de esta investigación es identificar las relaciones que se establecen entre ellas con
objeto de contribuir a una mejor gestión patrimonial, y para ello se configura una metodología empírica ba-
sada en técnicas estándar para las ciencias sociales como un análisis del contenido de las políticas públicas,
un análisis semiótico de la imagen turística y un proceso de consultas mediante cuestionarios. Este modelo
metodológico permite estudiar las diferentes variables y determinar cómo son las sinergias que se establecen
entre ellas en un contexto rural específico, al tiempo que puede ser replicado en otros lugares. Como resul-
tado, las conclusiones sugieren que valores más heterogéneos del patrimonio han sido incorporados tanto
a la configuración de la imagen turística como a la propia percepción social, siguiendo los planteamientos
académicos más recientes. Sin embargo, la tradicional segmentación de los marcos administrativos impide
un desarrollo similar en el contexto institucional actual. This paper explores the different meanings that heritage has for conservation, tourism and local
identity. Based on an in -depth examination of a conceptual framework, heritage was seen to have three
different meanings: (i) the one recognized at the institutional level by administrations concerned with the
protection of assets and spaces; (ii) the one that is based on the configuration of the image of the land within
the tourism sector; and (iii) the one that corresponds to the sense of identity of the local people in that
community. The aim of this research is to identify the relationships between these significances in order to
contribute toward improved heritage management. To this end, an empirical methodology was configured
based on standard techniques in social sciences, including an analysis of the content of public policies, a
semiotic analysis of the tourism image and consultation using questionnaires. This methodology makes it
possible to isolate the different variables and determine how the synergies between them are made manifest
within a specific rural context, and then predict how these impacts can be replicated elsewhere. Based on
our results, the conclusion is that more heterogeneous values of heritage need to be incorporated into both
the tourism image and the social perception, using the latest academic approaches. It also shows that the
traditional segmentation of administrative frameworks prevents a similar development within the existing
institutional contexts.