Stakeholder theory and the sustaninable recovery of the tourism sector
Fecha
2021Resumen
La teoría de las partes interesadas se ha aplicado en las disciplinas tradicionales de la empresa,
así como en la investigación del turismo. Este artículo presenta una revisión de esta teoría,
haciendo hincapié en la teoría instrumental. A continuación, presenta la aplicación de la
teoría al sector de la investigación turística. Continúa con una descripción de la situación
actual de la industria turística y expone el valor de la aplicación de la teoría en la recuperación del sector turístico. Se afirma que los principios de la teoría instrumental son capaces
de crear una ventaja competitiva y bienestar social. Para lograrlo, es necesario desarrollar
stakeholder work y llevar a cabo stakeholder engagement. Se argumenta que esta teoría puede
ser muy útil para la recuperación sostenible del sector turístico tras la pandemia. Stakeholder theory has been applied in the traditional disciplines of business, as well as,
in tourism research. This article presents a review of stakeholder theory, putting emphasis
on instrumental stakeholder theory, and it presents the application of stakeholder theory
to tourism research. It continues with a description of the current situation of the tourism
industry and outlines the value of stakeholder theory in the recovery of the tourism sector.
It is affirmed that the principles of instrumental stakeholder theory are capable of creating
competitive advantage and social welfare. In order to attain both, stakeholder work needs
to be performed and stakeholder engagement needs to be undertaken. It is argued that
instrumental stakeholder theory might be very helpful for the sustainable recovery of the
tourism sector after the pandemic.