dc.contributor.author | Albuja Aguilar, María Augusta | |
dc.date.accessioned | 2022-02-25T11:58:24Z | |
dc.date.available | 2022-02-25T11:58:24Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.issn | e-2530-8335 | |
dc.identifier.uri | http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/26589 | |
dc.description.abstract | Concerning the study of children’s literature, contemporary ecocritical research proposes
to analyze how ecological narratives diverge from the logic of alienation, hierarchy and
domination and move towards inspiring community and interdependence. Roald Dahl’s
(1916-1990) respect and deep knowledge of nature and animals are rendered in most of his
children’s novels, depicting underdogs working together to defeat oppression and abuse of
power. Given that these stories have long been part of popular culture, as well as the school
curricula, this paper studies them from an ecological perspective arguing that, through
similar re-readings, these narratives could inspire environmental consciousness and agency
in young readers. | en_EN |
dc.description.abstract | En cuanto a los estudios de la literatura infantil, la investigación dentro de la ecocrítica
contemporánea sugiere analizar la forma en cómo las narrativas ecológicas logran alejarse
de la lógica de la alienación, jerarquía y dominación y en su lugar promueven la comunidad
y la interdependencia. Gran parte de las novelas infantiles de Roald Dahl (1916-1990) ex-
presan un profundo conocimiento y respeto a la naturaleza y los animales, y muestran seres
oprimidos trabajando juntos para enfrentarse y derrotar el abuso de poder. Tomando en
cuenta que durante mucho tiempo estas historias han formado parte de la cultura popular,
así como de los temarios escolares, este artículo las estudia desde una perspectiva ecológica
y argumenta que, a través de relecturas similares, estas narrativas podrían inspirar una
conciencia y conducta ambiental en los jóvenes lectores. | es |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | es_ES |
dc.publisher | Servicio de Publicaciones. Universidad de La Laguna | es_ES |
dc.relation.ispartofseries | Revista Canaria de Estudios Ingleses, 84, 2022, pp. 169-181; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.title | Re-Reading Roald Dahl From An Ecological Perspective | en_EN |
dc.title.alternative | Releyendo a Roald Dahl desde una perspectiva ecológica | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.identifier.doi | 10.25145/j.recaesin.2022.84.12 | |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |
dc.subject.keyword | Roald Dahl | es_ES |
dc.subject.keyword | ecocrítica | es_ES |
dc.subject.keyword | narrativas ecológicas | es_ES |
dc.subject.keyword | literatura infantil ambiental | es_ES |
dc.subject.keyword | naturaleza | es_ES |
dc.subject.keyword | antropomorfismo | es_ES |
dc.type.hasVersion | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |