Show simple item record

dc.contributor.authorAlbuja Aguilar, María Augusta
dc.date.accessioned2022-02-25T11:58:24Z
dc.date.available2022-02-25T11:58:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issne-2530-8335
dc.identifier.urihttp://riull.ull.es/xmlui/handle/915/26589
dc.description.abstractConcerning the study of children’s literature, contemporary ecocritical research proposes to analyze how ecological narratives diverge from the logic of alienation, hierarchy and domination and move towards inspiring community and interdependence. Roald Dahl’s (1916-1990) respect and deep knowledge of nature and animals are rendered in most of his children’s novels, depicting underdogs working together to defeat oppression and abuse of power. Given that these stories have long been part of popular culture, as well as the school curricula, this paper studies them from an ecological perspective arguing that, through similar re-readings, these narratives could inspire environmental consciousness and agency in young readers.en_EN
dc.description.abstractEn cuanto a los estudios de la literatura infantil, la investigación dentro de la ecocrítica contemporánea sugiere analizar la forma en cómo las narrativas ecológicas logran alejarse de la lógica de la alienación, jerarquía y dominación y en su lugar promueven la comunidad y la interdependencia. Gran parte de las novelas infantiles de Roald Dahl (1916-1990) ex- presan un profundo conocimiento y respeto a la naturaleza y los animales, y muestran seres oprimidos trabajando juntos para enfrentarse y derrotar el abuso de poder. Tomando en cuenta que durante mucho tiempo estas historias han formado parte de la cultura popular, así como de los temarios escolares, este artículo las estudia desde una perspectiva ecológica y argumenta que, a través de relecturas similares, estas narrativas podrían inspirar una conciencia y conducta ambiental en los jóvenes lectores.es
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherServicio de Publicaciones. Universidad de La Lagunaes_ES
dc.relation.ispartofseriesRevista Canaria de Estudios Ingleses, 84, 2022, pp. 169-181;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleRe-Reading Roald Dahl From An Ecological Perspectiveen_EN
dc.title.alternativeReleyendo a Roald Dahl desde una perspectiva ecológicaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.doi10.25145/j.recaesin.2022.84.12
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.subject.keywordRoald Dahles_ES
dc.subject.keywordecocríticaes_ES
dc.subject.keywordnarrativas ecológicases_ES
dc.subject.keywordliteratura infantil ambientales_ES
dc.subject.keywordnaturalezaes_ES
dc.subject.keywordantropomorfismoes_ES
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional