Literary Cinematic Tourism: New clues of the Brazilian Literature influences on Film Tourism development in Brazil
Date
2022Abstract
The relationship between cinema and literature is permanent from film’s beginnings, with film
adaptations stealing fire from great works. This paper analyses the relationship between film and tourism,
focusing on the role of Brazilian literature’s influences in this context. Storytelling as a tool and the relevance
of “travel with a purpose” are additional subjects discussed in relation to this type of tourism. This is an
exploratory study that uses textual analysis (word clouds and similarity analysis). The textual corpus is
formed by the synopsis of films based on Brazilian literature (n=25). The results show new clues for the
understanding of a promising market niche in audiovisual tourism in Brazil: Literary Film Tourism (LCT
in Brazilian). La relación entre cine y literatura se remonta al florecimiento de la modernidad, aunque se
puede decir que la literatura es tan antigua y quizás más común, sobre todo en el campo de las adaptacio‐
nes, cuando el cine llega y roba a la literatura una parte importante de la la tarea de contar historias. Este
artículo analiza la relación entre cine y turismo, centrándose en el papel de las influencias de la literatura
brasileña en este contexto. El storytelling como herramienta y la relevancia de “viajar con propósito” son
temas adicionales que se discuten para contribuir a este tipo de turismo. Se trata de un estudio exploratorio
que utiliza análisis textual (nubes de palabras, análisis de similitud). El corpus textual está formado por
la sinopsis de películas basadas en la literatura brasileña (n = 25). Los resultados muestran nuevas pistas
para la comprensión de un nicho de mercado prometedor para el turismo audiovisual en Brasil: el Turismo
Cinematográfico Literario (LCT).