The Development of Written Discourse Competence in ELT Materials: A Preliminary Analysis
Fecha
2004Resumen
En el presente artículo estudiaremos el tratamiento que ha recibido la competencia discursiva
escrita en los principales modelos de competencia comunicativa y delimitaremos algunos
criterios para su aplicación pedagógica. Después, analizaremos las actividades de expresión
escrita que ofrecen una selección de libros de texto de inglés como lengua extranjera, en
base a los criterios anteriormente descritos. Finalmente, constataremos que, a pesar de los
avances realizados en el desarrollo de la competencia discursiva escrita en los materiales
analizados, queda mucho que hacer todavía para concienciar a nuestros alumnos de la naturaleza
interactiva del discurso, o de su estructuración a nivel micro-textual. Trends in discourse analysis have brought to language teaching an interest in communication
through effective discourse, moving beyond the traditional focus on the sentence. We
analyse this trend in communicative competence in writing, and establish some criteria for
the development of written discourse competence in pedagogical tasks. We then review
several ELT coursebooks, analyzing their provision of writing activities which fit the criteria.
Text types, degrees of formality and informality, and linking words are present; however,
there remains room for improvement in terms of raising L2 writers’ awareness of
audience, interaction and context, and of micro-level concerns of text structuring.