Show simple item record

dc.contributor.authorBarral Rivadulla, María Dolores
dc.contributor.authorSánchez Sánchez, Xosé M.
dc.date.accessioned2023-07-20T11:06:57Z
dc.date.available2023-07-20T11:06:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issne-2530-8378
dc.identifier.urihttp://riull.ull.es/xmlui/handle/915/32746
dc.description.abstractIn the Middle Ages, the presence of animals, both real and fantastic, on written and sculptural holders, has the generic purpose of transmitting values considered of necessary knowledge or compliance. This article will examine the fundamental uses in which they materialize, taking the society of medieval Galicia as a general framework of study and paying attention both to the sources in which they appear –stone and parchment– as well as to the issues they convey. To do this, we will define two spheres and we will read them from different perspectives: the written one, for an individual receiver with some training in literacy, an image intended to suggest certain content to a specific and interested person that unravels the text; and the sculptural one, more designed for a collective audience that nevertheless assumes the concepts in a particular way, in the exemplary functionality of a biblia pauperum more appropriate to the new Romanesque portico and with a more intimate and allegorical projection of the private.en
dc.description.abstractEn la Edad Media, la presencia animales, tanto reales como fantásticos, sobre los soportes escrito y escultórico tiene una finalidad genérica de transmisión de valores considerados de conocimiento o cumplimiento necesario. El presente artículo examinará los usos funda- mentales en que se materializan, tomando como marco general de estudio la sociedad de la Galicia medieval y atendiendo tanto a las fuentes en que figuran –piedra y pergamino– como a las cuestiones que transmiten. Para ello definiremos dos esferas y las leeremos desde ópticas diferentes: la escrita, de receptor individual y cierta formación en lectoescritura, una imagen destinada a sugerir cierto contenido a una persona concreta e interesada que desentraña el texto; y la escultórica, más pensada para una audiencia colectiva que sin embargo asume los conceptos de manera particular, en la funcionalidad ejemplarizante de una biblia pauperum más adecuada al nuevo pórtico románico y de proyección más íntima y alegórica de lo privado.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherServicio de Publicaciones. Universidad de La Lagunaes_ES
dc.relation.ispartofseriesCuadernos del CEMyR, Año 2023, n. 31, pp.43-77;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es*
dc.titleLa pluma y el cincel. Animales reales y fantásticos en la Galicia medieval: dónde encontrarlos y cómo entenderloses_ES
dc.title.alternativeThe quill and the chisel. Real and fantastic animals in medieval Galicia: where to find them and how to understand themes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.identifier.doi10.25145/j.cemyr.2023.31.03
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.subject.keywordanimaleses_ES
dc.subject.keywordbestiarioes_ES
dc.subject.keywordEdad Mediaes_ES
dc.subject.keywordmanuscritoses_ES
dc.subject.keywordesculturaes_ES
dc.subject.keywordGalicia medievales_ES
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International