• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Inteligencia emocional mediante el aprendizaje por rincones en primaria

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFG. Maestro de Educación Primaria
Complete registry
Show full item record
Author
Jerez Lobenstein, Marta; Dorta Reyes, Nerea
Date
2023
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/33198
Abstract
Actualmente, en las relaciones interpersonales, es necesario identificar y regular las emociones, siendo una de las principales necesidades de la sociedad. La educación en inteligencia emocional es una de las herramientas clave para combatir esto, facilitando a los/as niños/as de la etapa de Educación Primaria a ser conscientes de la importancia de comprender y regular sus emociones para el autoconocimiento y las relaciones que se establecen con los/as demás. El enfoque de este trabajo se basa en la psicología positiva, que busca promover el bienestar a través del desarrollo de las fortalezas y las virtudes humanas. Para ello, el presente trabajo pretende desarrollar un programa de innovación que abogue por trabajar la inteligencia emocional en la etapa de Educación Primaria, de manera activa y novedosa donde además, se integrarán los contenidos curriculares de la asignatura “Educación Emocional y para la Creatividad”. Con una metodología activa y participativa, los contenidos curriculares de las asignaturas se trabajarán de manera interdisciplinar, siendo las emociones el eje principal de este aprendizaje. Este se impartirá a través de diferentes rincones del aula, siendo el alumnado el protagonista de su aprendizaje y eligiendo libremente el enfoque de su estudio dado que cada rincón tendrá asignado un grupo de emociones, como la alegría, la serenidad, el amor, etc. Junto a diferentes actividades, juegos y dinámicas, se fomentará la reflexión y el autoconocimiento emocional, con el objetivo de que los/as estudiantes aprendan a identificar y regular sus propias emociones de manera efectiva. El programa de innovación también se centrará en potenciar la esencia y originalidad de cada niño/a, fomentando la introspección y el descubrimiento de sus fortalezas y habilidades emocionales únicas. De esta manera, se busca no solo mejorar el bienestar emocional, sino también fomentar su autoestima y confianza en sí mismos/as.
 
In today's society, one of the biggest issues to deal with is the lack of emotional regulation and identification of these emotions. The education in emotional intelligence is an essential tool to combating this necessity, that is why this thesis is focused on educate children from Primary School. The approach in this thesis is about positive psychology, which tries to promote welfare through human strengths and virtues development. For that purpose, we propose an innovative, active and novel programme that works on Emotional Intelligence in the Primary Education. In addition, the curricular contents of the subject from “Emotional Education and Creativity” will be integrated into it. The curricular contents of the subjects will be worked on in an interdisciplinary way, through an active and participative methodology, with emotions being the main focus of this learning. Furthermore, will be impart in every part of the class, where the pupils will be the main characters of their own learning, feeling free to choose the focus of their studies and given that each corner will be assigned a group of emotions, such as joy, serenity, love, etc. Besides, we use different activities, games and dynamics, for reflection and emotional self-awareness will be encouraged, so that students learn to identify and regulate their own emotions effectively. The innovation program will be focus on encourage the essence and authenticity of every child, promoting introspection and discovery of their strengths and unique emotional abilities. In this way, is not only to improve the emotional well – being of the students, but also to promote their self – esteem and self- confidence.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00