• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

El aprendizaje de las matemáticas a través de la música

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFG. Maestro de Educación Primaria
Complete registry
Show full item record
Author
Fernández González, Ainhoa
Date
2023
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/33254
Abstract
La relación de las matemáticas y la música data del siglo VI a.C. cuando los pitagóricos descubrieron que las frecuencias de los sonidos musicales podían expresarse en términos numéricos simples. Tras este descubrimiento, compositores de renombre, como Bach, Mozart, Beethoven..., han utilizado las matemáticas para crear sus obras. La música puede ser vista como una forma de expresión matemática, y elementos como la duración de las notas, las frecuencias y las relaciones entre ellas, se pueden representar en términos matemáticos y numéricos. En este Trabajo de Fin de Grado se presenta un proyecto de innovación que toma como punto de partida esta relación con el fin de facilitar al alumnado el proceso de enseñanzaaprendizaje de las matemáticas. Se pretende que este proyecto ayude a mejorar los resultados de la materia de Matemáticas tratando de acercarlas a la música, a través de una propuesta interdisciplinar, con metodologías motivadoras y una secuencia de actividades innovadora.
 
The relationship between mathematics and music dates to the sixth century B.C. When the Pythagoreans discovered that the frequencies of musical sounds could be expressed in simple numerical terms. After this discovery, renowned composers, such as Bach, Mozart, Beethoven..., have used mathematics to create their works. Music can be seen as a form of mathematical expression and elements such as the duration of notes, frequencies, and the relationships between them can be represented in mathematical and numerical terms. In this End of Degree Term an innovation project is presented that takes as a starting point this relationship to facilitate the teaching-learning process of mathematics, it is intended that this project helps to improve the results of the subject of Mathematics trying to bring them closer to music, through an interdisciplinary proposal, with motivating methodologies and an innovative sequence of activities.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00