• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

El ajedrez como herramienta contextual y transversal en el aula

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFG. Maestro de Educación Primaria
Complete registry
Show full item record
Author
Domínguez Rodríguez, Inés
Date
2023
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/33357
Abstract
La investigación analiza el impacto del ajedrez educativo como herramienta contextual y transversal, además de psicopedagógica en el desarrollo cognitivo y social de estudiantes de 1º a 6º de primaria. Los resultados demuestran que el ajedrez mejora la concentración, la memoria, el pensamiento crítico, la creatividad, la tolerancia y la cooperación, independientemente del nivel socioeconómico y edad de los estudiantes. Por tanto, se destaca la importancia de que la práctica del ajedrez se generalice en la educación para preparar a los estudiantes para los desafíos del mundo en constante cambio. Pues utilizarla de esta manera sería beneficioso para mejorar la concentración, la memoria, el pensamiento crítico y la creatividad, así como fomentar habilidades sociales como la tolerancia, el respeto y la cooperación, demostrando así su valor como herramienta pedagógica.
 
The research analyzes the impact of educational chess as a contextual, transversal, and psychopedagogical tool in the cognitive and social development of students from 1st to 6th grade. The results demonstrate that chess improves concentration, memory, critical thinking, creativity, tolerance, respect, and cooperation, regardless of the students' socioeconomic level and age. Therefore, the importance of generalizing chess practice in education to prepare students for the challenges of the constantly changing world is highlighted. Using chess in this way would be beneficial in improving concentration, memory, critical thinking, creativity, as well as fostering social skills such as tolerance, respect, and cooperation, demonstrating its value as a pedagogical tool.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00