A strategy for the design of a cultural tourist route. Case study of the city of Tlemcen in Algeria
Date
2023Abstract
Cultural tourist routes enhance the identity of local communities and stimulate the traditional
economic activities of any region. The present article aims to analyze the cultural tourist routes that were
proposed in 2011 during the event “Tlemcen, capital of Islamic culture” in Algeria. Unfortunately, these
routes were not realized. For this, a survey was carried out with civil servant representatives, who were
active in 2011 in the Tourist and Cultural Administration of the city, using semi‑structured interviews and
questionnaires for the design of these routes. The primary purpose is to highlight the main causes of the
observed failure and to propose instead a protocol that guarantees the conception of any cultural tourist
route. The findings allowed us to create a collaborative interactive map via Google My Maps which, in turn,
facilitated the achievement of a collective consensus for the proposal for a cultural tourist route in the city
of Tlemcen Las rutas de turismo cultural mejoran la identidad de las comunidades locales y estimulan
las actividades económicas tradicionales de una región. Este artículo pretende analizar las rutas turísticas
culturales propuestas en 2011, durante el evento Tlemcen capital de la cultura islámica en Argelia, pero
que no se llevaron a cabo. Se realiza una encuesta mediante entrevista y cuestionario semidirectivo sobre el
diseño de estas rutas con representantes de funcionarios en 2011 en el ámbito turístico y cultural. El objetivo
es poner de manifiesto las principales causas del fracaso observado y proponer un protocolo para garantizar
el diseño de cualquier ruta de turismo cultural. Los resultados nos permitieron crear un mapa interactivo
colaborativo a través de Google My Maps que nos facilitó, a su vez, la consecución de un consenso colectivo
sobre una propuesta ruta turística cultural de la ciudad de Tlemcen