Show simple item record

dc.contributor.advisorÁlvarez González, Yasmina 
dc.contributor.authorTriana Díaz, Estefaníaes_ES
dc.date.accessioned2016-12-07T13:40:05Z
dc.date.available2016-12-07T13:40:05Z
dc.date.issued2016es_ES
dc.identifier.urihttp://riull.ull.es/xmlui/handle/915/3518
dc.description.abstractThe teaching of Religion in the Spanish Education System has been, and remains, an extremely controversial topic that involves family, state and religion since the establishment of the first educational laws. The Spanish Constitution, the Religious Freedom Organic Act, and the agreements on Religion and education matters between the Holy See, the Spanish state and other religious creeds constitute a legislative framework designed to ensure the right of freedom of religious beliefs and the presence of religious courses in our country. Thus, this document aims at providing a theoretical revision of the historical development of the subject of religion in the Spanish Education System. First, the historical, political and social records will be presented. Secondly, data regarding the laws implicated in the process will be collected and analyzed. In this case, the categories of analysis will be: the philosophical aspects of each religious subject; and the educational structure.
dc.description.abstractLa enseñanza de la religión en el sistema educativo ha sido y sigue siendo una cuestión ampliamente debatida y sujeta a polémicas, donde se han visto implicados la familia, el Estado y la Religión, desde las primeras leyes de educación en España. La Constitución española, la Ley Orgánica de Libertad Religiosa y los Acuerdos del Estado español con la Santa Sede y con otras confesiones, constituyen un marco legislativo que trata de garantizar el derecho fundamental a la libertad de creencias y a la enseñanza religiosa en nuestro país. Por tanto, el presente documento pretender ser una revisión teórica que versa sobre la evolución histórica de la enseñanza de la religión en el sistema educativo español. En primer lugar, se exponen los antecedentes históricos, políticos y sociales, concernientes a los períodos en los que tienen vigencia las diferentes leyes educativas, y en segundo lugar, se procede a recopilar, analizar e interpretar dichas leyes. En este sentido, las categorías del análisis son: la filosofía de cada ley en materia religiosa, la estructura educativa, es decir, las áreas y las materiases_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoes
dc.rightsLicencia Creative Commons (Reconocimiento-No comercial-Sin obras derivadas 4.0 internacional)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es_ES
dc.subjectLegislación religiosa
dc.subjectEducación religiosa
dc.titleAnálisis comparativo de la enseñanza de la religión en el sistema educativo españoles_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis
tfg.codTitleG033es_ES
tfg.codCenter12es_ES
tfg.documentId772537es_ES
tfg.securityCodeTWFoenZBOVg=es_ES
tfg.nameTitleGRADO EN PEDAGOGÍAes_ES


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Licencia Creative Commons (Reconocimiento-No comercial-Sin obras derivadas 4.0 internacional)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Licencia Creative Commons (Reconocimiento-No comercial-Sin obras derivadas 4.0 internacional)