A Pedagogical Legacy? Abacus Tradition and Surprising Connections. From the Liber Abaci (1202) to the economic education in Early Modern Period
Author
Patriarca, GiovanniDate
2024Abstract
The abacus tradition had a primary educational role between the late Middle Ages and the
Early Modern Era. This practical pedagogy was addressed especially to the merchant and
artisan classes. It developed especially in Italy through the presence of private teachers, whose
didactics was based initially and primarily on Fibonacci’s works. Commercial mathematics,
practical geometry, accounting systems and financial rules found in the abacus environment
their incubation and development. The main objective of this article is to demonstrate some
(unexpected and surprising) connections between the abacus tradition and the pedagogical
evolution of the Modern Period. La tradición del ábaco desempeñó un papel educativo primordial entre la Baja Edad Media
y la primera Edad Moderna. Esta pedagogía práctica se dirigía especialmente a las clases de
mercaderes y artesanos. Se desarrolló sobre todo en Italia gracias a la presencia de maestros
privados, cuya didáctica se basaba inicialmente y principalmente en las obras de Fibonac-
ci. Las matemáticas comerciales, la geometría práctica, los sistemas contables y las reglas
financieras encuentraron en el entorno del ábaco su incubación y desarrollo. El principal
objetivo de este artículo es demostrar algunas conexiones (inesperadas y sorprendentes) entre
la tradición del ábaco y la evolución pedagógica de la Edad Moderna.