Show simple item record

dc.contributor.advisorGonzález González, Evelio José 
dc.contributor.authorGómez Jordán, Patricia
dc.contributor.otherMáster Universitario en Educación y Tecnologías de la Información y Comunic
dc.date.accessioned2024-02-29T10:17:08Z
dc.date.available2024-02-29T10:17:08Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://riull.ull.es/xmlui/handle/915/36840
dc.description.abstractToday, it is undeniable that we are immersed in the digital age and facing a severe ecological crisis. With the intention of benefiting from the former and addressing the latter, this research study aims to conduct a systematic review based on the PRISMA method. The objective is to identify the tools of Information and Communication Technology (ICT) used for academic training in Environmental Education since the Covid-19 pandemic, determine their benefits, and examine if the use of these technologies enhances the acquisition of Environmental Education knowledge in Nursery Education and Basic Education students. The databases of Dialnet and Google Scholar have been consulted, and following the PRISMA flowchart, 10 articles have been selected for analysis. The most commonly used ICT tools include Google applications (Drive, Meet, Forms), blogs or websites, educational platforms (Classroom, Edmodo), and YouTube. The main educational benefits of using ICT in Environmental Education are the promotion of motivation, active participation, attention, interaction, cooperation, and facilitating the teaching-learning process. In conclusion, the use of ICT supports the acquisition of Environmental Education knowledge. Furthermore, this study encourages further research to delve deeper into this subject in order to better understand the effects of ICT in Environmental Educationen
dc.description.abstractA día de hoy es innegable que nos encontramos inmersos en la era digital y enfrentamos una grave crisis ecológica. Con la intención de beneficiarnos de la primera e intentar solventar la segunda, este estudio de investigación pretende realizar una revisión sistemática basada en el método PRISMA con el objetivo de conocer qué herramientas de la Tecnología de la Información y Comunicación (TIC) se emplean para la formación académica en la Educación Ambiental a partir de la pandemia de Covid-19, determinar sus beneficios y si el uso de estas tecnologías favorece la adquisición de conocimientos de Educación Ambiental en estudiantes de Educación Infantil y Educación Básica. Se han consultado las bases de datos de Dialnet y Google Scholar y tras aplicar el diagrama de flujo de PRISMA se seleccionan 10 artículos para su análisis. Los resultados obtenidos muestran que las herramientas TIC más utilizadas son aplicaciones de Google, (Drive, Meet, Forms), blogs o páginas web, plataformas educativas (Classroom, Edmodo) y Youtube. Los principales beneficios educativos de las TIC en Educación Ambiental son el fomento de la motivación, participación activa, atención, interacción, cooperación y el facilitar el proceso de enseñanza-aprendizaje. Concluye indicando que el uso de las TIC favorece la adquisición de conocimientos de Educación Ambiental e invitando a futuras investigaciones a profundizar más en esta temática para comprender mejor los efectos de las TIC en Educación Ambientales_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoes
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsLicencia Creative Commons (Reconocimiento-No comercial-Sin obras derivadas 4.0 Internacional)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es_ES
dc.titleRevisión sistemática sobre el uso de las nuevas tecnologías en Educación Ambiental. Los beneficios de las actividades con TIC en Educación Ambiental.
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.subject.keywordEnvironmental Education, Educational Technology, ICT tools, educational benefits, Systematic Review.en
dc.subject.keywordEducación Ambiental, herramientas TIC, Tecnología educativa, beneficios educativos, Revisión Sistemática.es_ES


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess