Regeneration through Violence: Echoes of the Myth of the West in Jim Harrison’s A Good Day to Die
Autor
Horodyska, ElżbietaFecha
2024Resumen
This essay analyzes some of the reverberations of the myth of the West present in Jim Har-
rison’s early novel A Good Day to Die (1973), where the myth is put to the test of compatibility
with the real world. Richard Slotkin’s notion of regeneration through violence as well as
Jane Tompkins’s observations regarding depictions of masculinity in 20th century popular
westerns find affirmation in the novel’s narrative. Despite the contemporaneous concern
for increasing technology-aided control of nature, evident in other novels, it is remarkable
how A Good Day to Die recreates many of the aspects of the myth of the West. Arguably,
the novel simultaneously proposes that the kind of perspective that Donna Haraway terms
“situated knowledges” in the end allows the unnamed narrator to maintain a more realistic
connection with reality than what the myth offers. Jim Harrison explora la compatibilidad del Oeste mitológico con la realidad del mundo en
una de sus primeras novelas, A Good Day to Die (1973). Las reverberaciones de ese planteamiento se observan en una novela que sirve para confirmar las perspectivas de Richard
Slotkin y Jane Tompkins sobre el Oeste Americano, el primero a través de su concepto de la
regeneración a través de la violencia y la segunda con sus observaciones sobre las masculinidades representadas en los westerns populares. A pesar de la preocupación contemporánea
por la aplicación de la tecnología en el dominio sobre el medio natural, también presente
en otras obras, es muy interesante cómo A Good Day to Die recrea muchos de los aspectos
que relacionamos con el oeste americano, al mismo tiempo que propone la viabilidad del
concepto que Donna Haraway llama “conocimientos situados.”