Smart destination cards as big data generators: A proposal for a checklist and its application to Trentino Guest Card
Date
2024Abstract
Quality data on tourist behaviour is essential for destination management organisations, the
promoters of smart destination cards (SDC). The different configurations of SDC stem from the relative
importance attributed to their goals and entail different levels of quality of the data they collect. SDC are
not only big data generators, but also marketing tools and the outcome of the cooperative games between the
included attractions, with a trade‐off between these features. Consequently, strong sample selection, price
distortion effects, and collection of limited personal details on card users often characterize SDC data. We
propose a checklist for assessing the potential of SDC as big data generators, whose items are: large coverage
of diverse attractions; same discount for all included attractions; low card price; stability of features over
time; collection of personal data at issue. We exemplify its use by applying it to the SDC of Trentino, an
Italian mountain destination. Los datos sobre el comportamiento de los turistas son esenciales para las organizaciones de gestión
de destinos, que son los promotores de las tarjetas turisticas smart (SDC). Las diferentes configuraciones de
las SDC derivan de la importancia relativa atribuida a sus objetivos y conllevan diferentes niveles de calidad
de los datos que recopilan. Las SDC no son solo generadores de big data, sino también elementos del marketing
y el resultado de un juego cooperativo entre las atracciones, con un compromiso entre estas características.
En consecuencia, los datos de las SDC se caracterizan a menudo por una fuerte autoselección, hay efectos
de distorsión de precios y la recopilación de datos de los utilizadores puede ser limitada. Destacamos las
características deseables de una SDC como generadores de big data a través de una lista de verificación: gran
cobertura de diversas atracciones; mismo descuento para todas las atracciones incluidas; precio de tarjeta
bajo; caracteristicas estables a lo largo del tiempo; recopilación de muchos datos personales. Aplicamos la
lista a la tarjeta de un destino de montaña italiano: Trentino.