• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Una mirada interdisciplinar a la enseñanza de la tabla periódica

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFG. Maestro de Educación Primaria
Complete registry
Show full item record
Author
Martín Mendoza, Jovanna
Date
2024
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/37904
Abstract
Este Trabajo de Fin de Grado presenta una herramienta de interés para enseñar las características y propiedades de los elementos químicos a estudiantes de entre 6 y 12 años a través de una actividad en la que se integran los saberes de las ciencias experimentales y los relacionados con la educación artística, con el fin de construir una nueva perspectiva acerca del funcionamiento de nuestro mundo. Este tema permite al profesorado expandir los horizontes del aprendizaje competencial que promueve la legislación educativa actual y el papel que desempeña la conexión entre estas áreas del conocimiento como un recurso más para la mejora de la calidad de la docencia. Los objetivos de este proyecto de investigación se fundamentan en la exploración de las posibilidades que ofrecen las artes visuales para abordar los conceptos involucrados en el estudio de la materia a pequeña escala a partir de la inclusión de paseos y fotografías que ilustran la relación entre los elementos y los artefactos que encontramos a nuestro alrededor, además las implicaciones que posee la interacción de ambas disciplinas para construir una visión general sobre el origen, la evolución y las aplicaciones de cada integrante de los bloques minúsculos que conforman la vida en nuestro planeta. A través de este estudio se ha constatado la capacidad que posee el arte para hacer más accesible la transmisión de contenido científico al alumnado de educación primaria, demostrando así las potencialidades de los proyectos interdisciplinares en materia de contextualización de los saberes adquiridos.
 
This End of Degree Project presents an interesting tool to teach the characteristics and properties of chemical elements to students between 6 and 12 years old through an activity that integrates the knowledge of the experimental sciences and those related to the artistic education, in order to build a new perspective of how our world works. This topic allows teachers to expand the horizons of competence learning promoted by current educational legislation and the role played by the connection between these areas of knowledge as a resource for the improvement of the quality of teaching. The objectives of this research project are based on exploring the possibilities offered by visual arts to address the concepts involved in the study of small-scale matter from the inclusion of walks and photographs that illustrate the relationship between the elements and the artifacts we find around us, also the implications of the interaction of both disciplines to build an overview of the origin, evolution and applications of each member of the tiny blocks that make up life on our planet. Through this study, the ability of art to make the transmission of scientific content more accessible to primary school students has been confirmed, demonstrating the potential of interdisciplinary projects in terms of contextualizing acquired knowledge.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00