Canariedad y universalidad en la obra de Martín Chirino
Fecha
2024Resumen
«Siempre quise que mi obra no fuese una señal sino un camino; no un gesto sino una
presencia», afirmó Martín Chirino hacia el final de su vida, dando cuenta de la coherente
fijación de su escultura. Lo indisociable entre su procedencia insular y su universalidad no
es sino el aspecto más visible de una obra que busca resolver sin vulnerar los binomios más
contrapuestos. Así, sus plasmaciones no distinguen entre levedad y gravedad, viento y hierro,
naturaleza y abstracción, minimalismo y voluminosidad, horizontalidad y verticalidad o
armonía y tensión. I have always wished for my work to be not a sign but a path, not a gesture but a presence»,
Martín Chirino stated towards the end of his life, revealing the consistent fixation of his
sculpture. The inseparable connection between his island origins and his universality is
but the most visible aspect of a work that seeks to resolve without compromising the most
contrasting dichotomies. Thus, his creations make no distinction between lightness and
gravity, wind and iron, nature and abstraction, minimalism and voluminosity, horinzontality
and verticality or harmony and tension.