Implications of using dissemination videos as a didactic resource in STEM education
Author
Lijó Sánchez, RubénDate
2024Abstract
Learning in STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) disciplines faces specific challenges due to the abstraction level of their concepts and the difficulty in connecting their conceptual areas. These challenges were heightened during the Emergency Remote Learning (ERL) due to the COVID-19 pandemic. Audiovisual resources can mitigate these challenges, but their creation requires high digital competences and resources. Internet-based dissemination materials can be useful for this need. This doctoral thesis evaluates the pedagogical value of STEM dissemination resources on YouTube using a mixed-method research design. User perception of a YouTube channel was analyzed (N1=912) and a content strategy was developed for the BSc. in Electrical Engineering, applied during three courses (N2=157). A new line of content was created in the channel, analyzing video metrics (N3=147) and the information obtained from the audience that had visited the channel (N=4,268,071). The results show that the integration of multimedia resources increases motivation and interest in STEM disciplines, improves academic performance and the perception of teaching quality. The opportunity for collaboration between education and dissemination is highlighted, suggesting that content creators align their dissemination materials with educational curricula. Future research will explore the connection between dissemination and education, digital teaching skills, and educational technologies in mathematics teaching. El aprendizaje en disciplinas STEM (Ciencia, Tecnología, Ingeniería y Matemáticas) enfrenta retos específicos debido al nivel de abstracción de sus conceptos y la dificultad para conectar sus áreas conceptuales. Estos retos se vieron incrementados durante el escenario de Aprendizaje Remoto de Emergencia (ERL) por la pandemia de COVID-19. Los recursos audiovisuales pueden mitigar estos retos, pero su creación requiere alta competencia digital y recursos. Los materiales de divulgación en internet pueden ser útiles para esta necesidad. Esta tesis doctoral evalúa el valor pedagógico de recursos de divulgación STEM en YouTube mediante un diseño de investigación de método mixto. Se analizó la percepción de los usuarios de un canal de YouTube (N1=912) y se desarrolló una estrategia de contenidos para el Grado en Ingeniería Eléctrica, aplicada durante tres cursos (N2=157). Se creó una nueva línea de contenidos en el canal, analizando métricas de vídeos (N3=147) y la información obtenida de la audiencia que había visitado el canal (N=4.268.071). Los resultados muestran que la integración de recursos multimedia aumenta la motivación e interés en disciplinas STEM, mejora el rendimiento académico y la percepción de la calidad docente. Se destaca la oportunidad de colaboración entre educación y divulgación, sugiriendo que los creadores de contenido alineen sus materiales divulgativos con currículos educativos. Futuras investigaciones explorarán la conexión entre divulgación y educación, competencias digitales docentes, y tecnologías educativas en la enseñanza de matemáticas.