History of music, electromagnetism and the Sun: an innovative educational resource for pre-service primary school teachers /
Author
Eff-Darwich, AntonioDate
2024Abstract
In general, science education programs for pre-service primary teachers encounter several
challenges, including inadequate subject matter training and uninspiring lectures. This
results in a disconnection between university learning and real-school experiences. To address
these issues, an innovative science teaching course for primary school teachers is proposed.
This course emphasizes interdisciplinarity, practical activities and didactical resources, with
the ultimate goal of breaking the cycle of unmotivated and unskilled students by producing
competent and enthusiastic science teachers. The course structure, implemented at the
University of La Laguna, creatively blends experimental sciences, history, music, and maths
through engaging methods and practical activities. The integration of simple demonstrations
and interdisciplinary approaches has had a positive impact on the pre-service teachers. As a
result, they are now better equipped to design innovative educational resources for future
primary students and have gained confidence in their abilities to teach science. En general, los programas de educación científica para profesores de primaria en activo se
enfrentan a varios retos, como una formación inadecuada en la materia y unas clases poco
estimulantes. El resultado es una desconexión entre el aprendizaje universitario y las expe-
riencias en la escuela real. Para abordar estos problemas, se propone un curso innovador de
enseñanza de las ciencias para profesores de primaria. Este curso hace hincapié en la inter-
disciplinariedad, las actividades prácticas y los recursos didácticos, con el objetivo último
de romper el ciclo de estudiantes desmotivados y poco cualificados mediante la formación
de profesores de ciencias competentes y entusiastas. La estructura del curso, implantado
en la Universidad de La Laguna, mezcla de forma creativa las ciencias experimentales, la
historia, la música y las matemáticas mediante métodos atractivos y actividades prácticas. La
integración de demostraciones sencillas y enfoques interdisciplinarios ha tenido un impacto
positivo en los profesores en formación. Como resultado, ahora están mejor preparados para
diseñar recursos educativos innovadores para los futuros alumnos de primaria y han ganado
confianza en sus capacidades para enseñar ciencias.