Multiperspectivistic management of discourse in oral argumentation in academic settings
Fecha
2016Resumen
The relationship between perspectivism and oral argumentation is
explored by observing eight triads of high school and university students
discussing an environmental dilemma, with the aim of convincing their peers.
No differences are appreciated between high school and university students
regarding the frequency and duration of perspectivistic levels of discourse.
When analysing such levels in the whole sample, significant differences are
revealed in favour of the me (defence and explanation of own perspective) and
other as an obstacle (demolition of others’ positions) levels, compared to the
other strategy (legitimate persuasion) and us (search for agreement) levels.
Therefore, argumentative discourse is anchored in a reasoned defense of one’s
own perspective as well as in the attack on others, displaying a limited
perspectivistic development. In relation to the interaction sequences, symmetrical responses are observed towards the me and other as obstacle levels,
both in high school and university students, and also towards us in university
students. The potential of perspectivism to improve expert argumentation is
discussed. Se explora la relación entre perspectivismo y argumentación oral
mediante la observación de ocho tríadas de estudiantes de bachillerato y
universidad discutiendo sobre un dilema medioambiental con la meta de
convencer. No se aprecian diferencias entre estudiantes de bachillerato y
universidad respecto a la frecuencia y duración de los niveles perspectivistas
del discurso. Al analizar dichos niveles en la muestra completa, los niveles yo
(defensa y explicitación de la propia perspectiva) y el otro como obstáculo
(demolición del planteamiento ajeno) revelan diferencias significativas a favor
respecto al otro estratégico (persuasión legítima) y el nosotros (búsqueda de consenso). Por tanto, el discurso argumentativo está anclado en la defensa
razonada de la propia perspectiva y en el ataque a las contrarias, con limitado
desarrollo perspectivista. En las secuencias de interacción se observan
respuestas simétricas en bachillerato y universidad ante los niveles yo y el
otro como obstáculo, y ante el nivel nosotros de los universitarios. Se discuten
las posibilidades del perspectivismo para mejorar la argumentación experta.