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dc.contributor.authorMartín Junquera, Imelda
dc.date.accessioned2024-10-22T09:34:23Z
dc.date.available2024-10-22T09:34:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.issne-2530-8335
dc.identifier.urihttp://riull.ull.es/xmlui/handle/915/39779
dc.description.abstractMexican Gothic by Silvia Moreno García analyses the social situation of Mexico of the 1950s. A female gothic heroine guides the reader from a quiet town to a haunted house located in a remote village. She unveils the secrets of the Doyle’s family, hidden behind the walls of the manor and in the crypt, and investigates the relationship of the members of the house with the house, while they keep her trapped inside. Noemí, the protagonist is helped by the ghost of Ruth, a deceased member of the family, and both women together end the rule of the patriarch of the family, Howard Doyle. The final collapse of the house and the death of the members of the family means an end to the colonial period of the area leaving the local inhabitants and the surrounding environment free from submission. The aim of this article is to show how ecogothic serves as a theoretical approach to denounce the submission of the human and the more than human by means of colonial practices beside demonstrating that the real monsters are the colonizers.es_ES
dc.description.abstractMexican Gothic de Silvia Moreno García analiza la realidad social de Méjico en los años 50 del siglo xx. Una heroína gótica guía al lector desde una tranquila ciudad hasta una casa encantada situada en una villa remota. Esta heroína desvela los secretos de la familia Doyle, escondidos tras las paredes de la casa y en la cripta e investiga la relación que la familia tiene con la casa mientras la mantienen secuestrada en ella. A Noemí, la protagonista de la novela, la ayuda el fantasma de Ruth, una de las parientes de la familia ya fallecida, y las dos juntas acabarán con el poder del patriarca de la familia, Howard Doyle. La caída final de la casa junto con la muerte de los miembros de la familia significa el final de un periodo de colonización de la zona y libera a los habitantes oriundos y al medio ambiente circundante de la sumisión previa. La intención de este artículo es demostrar que el ecogótico sirve como enfoque teórico para denunciar la sumisión de los seres humanos y más que humanos por medio de prácticas coloniales, además de dar razones que apoyan que los verdaderos monstruos son los colonizadores.es
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherServicio de Publicaciones, Universidad de La Lagunaes_ES
dc.relation.ispartofseriesRevista Canaria de Estudios Ingleses, 89, 2024, pp. 55-67;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleEt Verbum Caro Factum Est: Monstrosity and Transcorporeality in Mexican Gothices_ES
dc.title.alternativeEt Verbum caro factum est: monstruosidad y transcorporalidad en Mexican Gothices_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.identifier.doi10.25145/j.recaesin.2024.89.03
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.subject.keywordDecolonial Thinkinges_ES
dc.subject.keywordHaunted Housees_ES
dc.subject.keywordMonstrosityes_ES
dc.subject.keywordSororityes_ES
dc.subject.keywordTranscorporealityes_ES
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


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