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dc.contributor.authorSanz Alonso, Irene
dc.date.accessioned2024-10-22T10:44:23Z
dc.date.available2024-10-22T10:44:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.issne-2530-8335
dc.identifier.urihttp://riull.ull.es/xmlui/handle/915/39785
dc.description.abstractEven though our planet is mostly covered by water, seas and oceans are still considered in- hospitable environments where the force of nature can be appreciated in all its splendor. It is perhaps this unconquerable character that makes humans perceive marine ecosystems with a mixture of awe and horror, feelings which may be increased if we think of the unknown creatures that populate the depths of the ocean. This article will look at two films which portray both the wonders and horrors of nautical landscapes, Deep Blue Sea (1999) and The Meg (2018), and it will do so by using an ecogothic approach. The analysis will focus on why these movies could be catalogued as ecogothic by observing on their settings, their characters and their plot development. It will also analyze how humans relate to the marine ecosystem and to the creatures that inhabit it, particularly with different forms of sharks, including their ancestor, the megalodon, emphasizing how these relationships tend to be portrayed as a fight for control. Furthermore, the representation of these nonhuman animals’ agency will also be considered with the aim of raising awareness about the dangers of humans’ attempts to control and manipulate nature.es_ES
dc.description.abstractAunque nuestro planeta está cubierto principalmente por agua, los mares y los océanos se consideran aún entornos inhóspitos en los que la fuerza de la naturaleza puede apreciarse en todo su esplendor. Es quizá este carácter inconquistable el que hace que los humanos perciban los ecosistemas marinos con una mezcla de admiración y horror, unos sentimientos que pueden verse acrecentados si pensamos en las criaturas desconocidas que habitan en las profundidades del océano. Este artículo explora dos películas que retratan tanto las maravillas como los horrores de los paisajes náuticos, Deep Blue Sea (1999) y Megalodón (2018), y lo hace desde un enfoque ecogótico. El análisis se centrará en por qué estas películas pueden catalogarse como ecogóticas observando ambientaciones, personajes y el desarrollo del argumento. También se analizará cómo los humanos se relacionan con los entornos marinos y con sus habitantes, especialmente con los tiburones, y su antepasado el megalodón, poniendo énfasis en cómo estas relaciones tienden a ser una lucha por el control. Además, la agencia de estos animales no-humanos también se tendrá en cuenta de cara a promover cierta concienciación sobre los peligros que suponen los intentos del ser humano por controlar y manipular la naturaleza.es
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherServicio de Publicaciones, Universidad de La Lagunaes_ES
dc.relation.ispartofseriesRevista Canaria de Estudios Ingleses, 89, 2024, pp. 153-167;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleAn Ecogothic Reading of Sea Monsters: Deep Blue Sea (1999) and The Meg (2018)es_ES
dc.title.alternativeUna lectura ecogótica sobre monstruos marinos: Deep Blue Sea (1999) and The Meg (2018)es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.identifier.doi10.25145/j.recaesin.2024.89.09
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.subject.keywordEcogothices_ES
dc.subject.keywordSharkses_ES
dc.subject.keywordDeep Blue Seaes_ES
dc.subject.keywordThe Meges_ES
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


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