Dog Autobiographies and English Canine Melodrama: The Life of Carlo, the Famous Dog of the Drury-Lane Theatre (1806)
Author
Ramos-Gay, IgnacioDate
2025Abstract
This article aims to examine Elizabeth Fenwick’s narrative, The Life of Carlo, or the Famous
Dog of Drury-Lane Theatre (1806), through the lens of the melodramatic conventions that
informed Frederick Reynolds’s play, The Caravan; or the Driver and His Dog (1803), upon
which the story is based. Focusing on the centrality of the dog in both works, the study
first explores the key elements of classical melodrama evident in the play and the novel. It
then investigates how Fenwick’s narrative engages with nineteenth-century discourses on
the relationship between childhood and non-human animals. Finally, the analysis situates
Fenwick’s work within the framework of classical melodrama’s ideal of citizenship, particu-
larly as it relates to childhood and the domestication of animals. El objetivo de este artículo es analizar el relato de Elizabeth Fenwick titulado The Life of
Carlo, or the Famous Dog of Drury-Lane Theatre (1806) a la luz de los mecanismos melodra-
máticos que articularon la obra teatral de Frederick Reynolds en la que se inspira, titulada
The Caravan; or the Driver and His Dog (1803). Tomando como denominador común el
protagonismo del perro en sendas obras, se lleva a cabo, en un primer momento, un análisis
de los principales resortes procedentes del melodrama clásico presentes tanto en la obra
de teatro como en la novela. Acto seguido, se incide en cómo el relato de Fenwick aborda
el vínculo entre la condición infantil y los animales no humanos durante el siglo xix. En
tercer lugar, la obra de Fenwick es estudiada a partir de la noción de ciudadanía vehiculada
por el melodrama clásico en relación con la infancia y el encuadre doméstico del animal.