• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

La producción artística a través de la obra de César Manrique. “Paisaje y Mensaje: una mirada al Universo Manrique para diseñar conciencia”.

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFM Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
Complete registry
Show full item record
Author
Paz Frías, Atteneri
Date
2025
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/41944
Abstract
¿Cómo la figura de César Manrique, su producción artística y su legado puede ser un importante eje de referencia a la hora de utilizar el diseño como herramienta de divulgación y concienciación ambiental para una propuesta de innovación educativa basada en la recuperación de los espacios naturales? César Manrique, su obra y su legado representan un referente fundamental en la integración del diseño, la sostenibilidad y la conciencia ambiental y es clave para esta propuesta de innovación educativa orientada a la recuperación de espacios naturales. Su visión de integración del arte con el paisaje además de promover un lenguaje visual y una estética en armonía con la naturaleza también plantea la importancia del arte y el diseño como instrumento de transformación social y ecológica. Desde un punto de vista educativo, Manrique permite articular una enseñanza vinculada al contexto cultural y ambiental del alumnado proporcionando un marco de acción donde explorar y analizar cómo la comunicación visual puede generar impacto en la sociedad respecto a la protección del medioambiente. Su legado fomenta la aplicación del activismo gráfico, del ecodiseño y la sostenibilidad, lo que permite conectar el proceso de enseñanza-aprendizaje con proyectos reales, como la restauración de espacios naturales degradados. Con esta propuesta además de desarrollar las habilidades y competencias vinculadas al currículo de la asignatura de Diseño de 2º de bachillerato, también permite que el alumnado adquiera algunos de los saberes propios de la materia y una conciencia crítica sobre el impacto del diseño en la conservación del patrimonio natural. Alineándose con los principios del aprendizaje basado en proyectos y con el Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA) y así garantizar la educación.
 
How can the figure of César Manrique, his artistic production and his legacy be an important axis of reference when it comes to using design as a tool for dissemination and environmental awareness for a proposal for educational innovation based on the recovery of natural spaces? His work and legacy represent a fundamental reference in the integration of design, sustainability and environmental awareness and is key to this proposal for educational innovation aimed at the recovery of natural spaces. Her vision of integrating art with the landscape, in addition to promoting a visual language and aesthetics in harmony with nature, also raises the importance of art and design as an instrument of social and ecological transformation. From an educational point of view, Manrique allows for the articulation of teaching linked to the cultural and environmental context of the students, providing a framework for action to explore and analyse how visual communication can have an impact on society with respect to environmental protection. Her legacy encourages the application of graphic activism, eco-design and sustainability, which makes it possible to connect the teaching-learning process with real projects, such as the restoration of degraded natural spaces. With this proposal, in addition to developing the skills and competencies linked to the curriculum of the Design subject of 2nd year of baccalaureate, it also allows students to acquire some of the knowledge of the subject and a critical awareness of the impact of design on the conservation of natural heritage. Aligning with the principles of project-based learning and with Universal Design for Learning (UDL) and thus guaranteeing education.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00