The tourist semiosis of lake landscapes through aesthetics and “perfomativities”
Date
2025Abstract
We used Semiotics to more closely examine visual representations of lake landscapes and
corporeal “performativities”, specifically employing type/token distinction, a remarkable feature of the sign
model by Charles Sanders Peirce (1839‐1914). Thus, the core goal was to address the following question from
a southern empirical semiotic lab, Mirim Lagoon (Brazil/Uruguay): How do tourists and leisure‐seekers
encounter lake landscapes and make sense of them in aesthetic and performative terms? We applied a
qualitative methodological approach based on visual and textual information, followed by interpretational
analysis informed by type/token distinctions and complementarity. Visitors engage with lake landscapes
visually, corporeally, and performatively regarding the materiality of these “vacationscapes”. The
collective gaze complements and confronts conservative observation at these landscapes, still focused on
Romanticism. After providing advances in our current comprehension of these inter‐related phenomena,
we raise some questions for further examination, together with practical implications. Movilizamos la Semiótica para un examen más cercano de las representaciones visuales de
paisajes lacustres y las performatividades corporales, específicamente empleando la distinción tipo/token,
una característica destacada del modelo de signo de Charles Sanders Peirce (1839‐1914). Por lo tanto, el
objetivo principal fue abordar la siguiente pregunta desde un laboratorio empírico semiótico del Sur, la
Laguna Merín (Brasil/Uruguay): ¿Cómo encuentran los turistas y buscadores de ocio los paisajes lacustres
y les dan sentido en términos estéticos y performativos? Aplicamos un enfoque metodológico cualitativo
basado en información visual y textual, seguido de un análisis interpretativo informado por la distinción
y la complementariedad tipo/token. Los visitantes se relacionan con los paisajes lacustres visualmente,
corporalmente y performativamente en lo que respecta a la materialidad de estos paisajes vacacionales.
La mirada colectiva complementa y se enfrenta a la mirada conservadora de estos paisajes, aún centrada
en el Romanticismo. Después de avanzar en la comprensión actual de estos fenómenos interrelacionados,
planteamos algunas preguntas para un examen más profundo, acompañadas de implicaciones prácticas.