User‐generated content (UGC) in tourist attractions and destinations: systematic literature review and perspectives for management
Date
2025Abstract
User‐generated content (UGC) is one of the tourism industry’s most strategic Big Data sources.
This systematic review aims to understand what has been proposed in the scientific literature regarding
utilising UGC in managing tourist attractions and destinations. Following a PRISMA protocol, 158 scientific
articles (Web of Science, Scopus, EBSCO Host) were reviewed, providing practical implications for the field’s
management through the analysis of UGC data. We discovered a growing body of scientific production spread
across various fields of knowledge and geographical coverage, conducted in different scenarios and contexts
of attractions and destinations. This shows the versatility of the application where we have identified
eight central themes, including experience, image, space, perception, satisfaction, narrative, brand, and
demand. UGC holds significant potential as a supplementary source in problem identification. Application
perspectives encompass five areas of attraction and destination management: visitors, resources, product/
marketing, site, and crises. Contenido generado por el usuario (CGU) es una de las fuentes de datos big data consideradas más
estratégicas para el turismo. Esa revisión sistemática objetiva conocer lo propuesto en la literatura científica
sobre el aprovechamiento de CGU en la gestión de atractivos y destinos turísticos. Bajo un protocolo PRIS‐
MA fueron revisados 158 artículos (Web of Science, Scopus, EBSCO Host) que ofrecieron implicaciones prác‐
ticas para la gestión del área a partir del análisis de datos CGU. Descubrimos una producción científica en
crecimiento, difusa en términos de las áreas de conocimiento y cobertura geográfica, realizada en distintos
escenarios y contextos de atractivos y destinos, lo que demuestra aplicación versátil. Identificamos ocho temas:
experiencia, imagen, espacio, percepción, satisfacción, narrativa, marca, demanda. El CGU tiene gran poten‐
cial como fuente complementar en la identificación de problemas. Perspectivas de aplicación abarcan cinco
áreas de la gestión de atractivos y destinos: visitantes, recursos, producto/marketing, sitio, crisis.