• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Astilleros: estructura, maniobras de varada y botadura y perspectivas futuras

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFG. Náutica y Transporte Marítimo
Complete registry
Show full item record
Author
González Mendoza, Desirée
Date
2025
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/42823
Abstract
Este trabajo se fundamenta en los principios de la ingeniería naval, centrándose en los astilleros como instalaciones clave para la construcción, reparación y mantenimiento de buques. Se analiza su estructura organizativa, las maniobras de varada y botadura, y se abordan las perspectivas futuras del sector. Uno de los objetivos principales es proporcionar una visión general de los astilleros, destacando su relevancia para capitanes y oficiales de buques mercantes. Dado que las embarcaciones deben someterse a inspecciones intermedias aproximadamente cada 2,5 años, según normativas internacionales, es esencial que el personal de a bordo comprenda el funcionamiento y los procesos de los astilleros para garantizar la seguridad y eficiencia operativa. La metodología empleada es de tipo descriptiva y documental. Se tomó de referencia el astillero canario ASTICAN, ubicado en el puerto de Las Palmas, donde realicé un periodo de prácticas de 3 meses. Durante este tiempo, participé de forma activa, junto al Capitán de dique, en las maniobras de varada y botadura mediante el sistema syncrolift. En la sección de discusión y conclusiones, se resalta la importancia de que los futuros profesionales de la Marina Mercante adquieran experiencia práctica en los procedimientos operativos de los astilleros. Este conocimiento es clave para garantizar el cumplimiento de las normativas vigentes y asegurar el rendimiento operativo y económico de los buques durante su vida útil. El familiarizarse con procesos como la varada, la botadura, el mantenimiento preventivo y correctivo, así como con el uso de sistemas avanzados como el syncrolift, permite a los oficiales abordar con mayor eficacia las necesidades técnicas de la flota mercante, minimizando así tiempos de inactividad y reduciendo costes asociados a reparaciones no programadas.
 
This study is grounded in the principles of naval engineering and industrial management, focusing on shipyards as essential facilities for the construction, maintenance, and repair of ships. It analyzes their organizational structure, key procedures such as drydocking and launching, and explores future perspectives for the sector. One of the main objectives of the project is to provide a general overview of shipyards, emphasizing their importance for captains and officers of merchant vessels. As ships are required to undergo intermediate inspections approximately every 2.5 years, according to international regulations, it is crucial for onboard personnel to understand how shipyards operate to ensure safe and efficient vessel management. The methodology used is descriptive and documentary. A systematic review of specialized literature, reports from maritime organizations, and case studies of leading shipyards was conducted. The analysis employed thematic and comparative matrices to categorize relevant information. Key findings reveal various classifications of shipyards based on size, specialization, and docking methods. The adoption of modular construction systems has optimized time and cost in shipbuilding. Dry-docking and launching are identified as critical processes requiring high technical precision. Furthermore, a global trend toward automation, digitalization, and sustainability is evident, particularly in Asia, which currently leads the sector. In the discussion and conclusions, the study underscores the need for shipyards to adopt advanced technologies and comply with international standards to remain competitive. It concludes that the evolution of shipyards will be crucial for the future of maritime transport, naval safety, and marine environmental protection.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00