• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Análisis de un sistema de calidad en un entorno institucional

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFG. Matemáticas
Complete registry
Show full item record
Author
Marrero Vera, Anabel
Date
2025
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/43048
Abstract
El presente trabajo tiene como objetivo analizar la experiencia acad´emica de los egresados del Grado en Matem´aticas, a partir de los datos recogidos mediante una encuesta dise˜nada espec´ıficamente para este fin. La encuesta fue distribuida a antiguos estudiantes del grado, y permiti´o recopilar informaci´on relevante sobre su grado de satisfacci´on en diferentes aspectos de su formaci´on, utilizando principalmente escalas tipo Likert, as´ı como datos sociodemogr´aficos. Una vez finalizado el proceso de recogida de datos, se llev´o a cabo un an´alisis estructurado en tres etapas: en primer lugar, se realiz´o un an´alisis descriptivo de las variables sociodemogr´aficas, que m´as tarde se realiz´o tambi´en para las variables tipo Likert con el fin de identificar tendencias generales en las respuestas. En segundo lugar, se evalu´o la fiabilidad interna de las escalas mediante el coeficiente de Alfa de Cronbach, comprobando as´ı la consistencia de los ´ıtems utilizados. Por ´ultimo, se realizaron pruebas de hip´otesis (ANOVA) con el fin de detectar diferencias estad´ısticamente significativas entre las valoraciones de los egresados y distintas variables sociodemogr´aficas como el sexo, el estado civil o la convivencia con menores. Los resultados obtenidos permiten identificar fortalezas en la experiencia formativa del alumnado, as´ı como aspectos susceptibles de mejora, y evidencian c´omo ciertos factores sociodemogr´aficos influyen en la percepci´on que los egresados tienen sobre su paso por el grado. Este estudio ofrece una base ´util para orientar futuras acciones de mejora acad´emica y para seguir profundizando en el conocimiento de la experiencia estudiantil en estudios universitarios.
 
This project aims to analyze the academic experience of graduates from the Bachelor’s Degree in Mathematics, based on data collected through a specially designed survey. The survey was distributed to former students of the program and gathered relevant information regarding their level of satisfaction with various aspects of their education, primarily using Likert-scale items, along with sociodemographic data. Once the data collection process was completed, a structured analysis was carried out in three stages: first, a descriptive analysis of the sociodemographic variables was conducted, which was later also applied to the Likert - type variables in order to identify general trends in the responses. Secondly, the internal reliability of the scales was evaluated using Cronbach’s Alpha coefficient, thus verifying the consistency of the items used. Finally, hypothesis tests (ANOVA) were performed to detect statistically significant differences between graduates’ evaluations and various sociodemographic variables such as gender, marital status, or living with minors. The results help identify strengths in the graduates’ educational experience, as well as areas for improvement. They also highlight how certain sociodemographic factors influence graduates’ perceptions of their time in the program. This study provides a valuable foundation for guiding future academic improvements and for further exploring the student experience in higher education.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00